Wczoraj, 26 grudnia 2022 państwowa korporacja Rostiech poinformowała o rozpoczęciu prób w locie silnika turbowentylatorowego PD-8 (Komponenty silnika PD-8 do testów, 2021-04-13). Testy prowadzi ODK (Zjednoczona korporacja silnikowa). Silnik doświadczalny zainstalowano na latającym laboratorium Ił-76LL należącym do LII im. M.M. Gromowa w Żukowskim.
Silnik PD-8 ma napędzać zmodernizowane rosyjskie samoloty, m.in. pasażerski SSJ NEW i amfibię Be-200 (Rosyjski silnik do Be-200 za 5 lat, 2019-04-18). Ma też powstać wersja śmigłowcowa silnika – PD-8W. Rozwój PD-8 jest jednym z ważnych punktów programu uniezależniania rosyjskiego lotnictwa cywilnego od dostaw komponentów zagranicznych.
W ramach testów w locie rejestrowane są główne dane eksploatacyjne – prędkość, ciśnienie, temperatura, a także dodatkowe parametry niezbędne do zweryfikowania decyzji projektowych i zapewnienia bezpieczeństwa pracy silnika. Trwają też testy naziemne 3 innych prototypów PD-8. Według optymistycznych planów silnik ma zostać certyfikowany już w 2023.