MO Portugalii poinformowało 2 czerwca 2023, że ruszył przetarg na dostawę 6 zmodyfikowanych okrętów patrolowych typu Viana do Castelo dla Marinha Portuguesa. Dołączą one do 4 takich jednostek pozostających w służbie. Do przetargu zaproszono stocznie z państw Unii Europejskiej i członków NATO. W ciągu 33 dni mają wpłynąć oferty, które zostaną poddane ocenie i skierowane do następnego etapu. Będą nim negocjacje bezpośrednie, do których przejdą 3 najlepsze oferty. Z nich wyłonione zwycięskie przedsiębiorstwo.
Początek budowy pierwszego okrętu zaplanowano na 12 miesięcy od podpisanej umowy, której wartość szacuje się na kwotę ok. 300 mln EUR. Pierwsza jednostka ma trafić do odbiorcy w 2026, 3 kolejne oddawane będą rok po roku, zaś 2 ostatnie – w 2030. Dwie pierwsze mają już swoje nazwy: Funchal i Aveiro.
Jednostki Viana do Castelo powstały w ramach programu NPO2000 (Navios de Patrulha Oceânica) celem zastąpienia przestarzałych już wówczas korwet typów João Coutinho i Baptista de Andrade oraz patrolowców typu Cacine. Pierwsze 2 – Viana do Castelo i Figueira da Foz - powstały w stoczni Estaleiros Navais de Viana do Castelo (ENVC). 2 kolejne - Sines i Setúbal – zbudowano w stoczni West Sea Estaleiros Navais (czyli tej samej, która przekształciła się z ENVC).
Transza nr 3 liczyć będzie 6 okrętów, które mają być bardziej wielozadaniowe niż te pochodzące z dwóch poprzednich. Będą charakteryzować się długością 83,1 m, szerokością 12,95 m i wypornością 1850 t. Do ich zadań będą należeć działania typu ZOP, a ponadto niektóre z nich (o ile nie wszystkie) będą mogły realizować działania rozpoznawcze i minowe. Różnić się będą również uzbrojeniem.
Na pokładzie znajdzie się moduł artyleryjski Marlin WS z pojedynczą armatą automatyczną Mk44 Bushmaster kal. 30 mm, wyrzutnia torped Mark 32, system wyrzutni min morskich Mk55 Mod 2, 2 zsmu Protector RWS i bliżej nieokreślona liczba wkm M2 kal. 12,7 mm. Podczas operacji morskich będą współpracować ze śmigłowcami i bsl (NRP Setúbal w linii, 2019-01-02).