Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Plany rozwoju lotniska w Pradze

Infrastruktura, Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, 05 października 2023

Ministerstwo Finansów Republiki Czeskiej zaakceptowało zaktualizowaną strategię rozwoju portu lotniczego im. Václava Havla w Pradze do 2030. Obejmuje ona m.in. 200 bezpośrednich połączeń, 37 tras długodystansowych, przyspieszenie odprawy pasażerów, podwyższenie standardu usług,10 000 miejsc parkingowych i osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla.

 Według zaktualizowanej strategii rozwoju do 2030 Port Lotniczy im. Václava Havla w Pradze ma zwiększyć swoją przepustowość do 21,2 mln pasażerów rocznie / Zdjęcie: Port lotniczy im. Václava Havla w Pradze

Długoterminowa strategia rozwoju lotniska ma opierać się na zasadach zrównoważonego rozwoju, innowacyjności i kompleksowości. Koszty realizacji pierwszego etapu szacowane są na 32 mld CZK (ponad 6 mld zł). Według prezesa zarządu portu lotniczego w Pradze Jiříego Posa koszty realizacji wszystkich wizji i planów mają zostać pokryte z pieniędzy lotniska.

Główne elementy strategii obejmują: komfortowe połączenie komunikacyjne z centrum Pragi i możliwością podróży do innych rejonów Czech (połączenie trolejbusowe o wystarczającej przepustowości od 2024, połączenie kolejowe do 2030), odpowiadającą rosnącym potrzebom zdolność obsługi pasażerów i statków powietrznych (2029–2033), przyspieszenie odprawy pasażerów (częściowo od 2024), rozwój siatki połączeń lotniczych (od 2023), rozszerzoną ofertę sklepów, restauracji, usług obejmujących parking i noclegi (2023-2024).

W ramach realizacji tych celów do 2030 liczba bezpośrednich połączeń lotniczych ma wzrosnąć z obecnych 160 do 200, liczba tras długodystansowych do 37 (obecnie 21), liczba miejsc parkingowych do 10 000 (obecnie 6500), powierzchnia sklepów i restauracji do 16 000 m² (obecnie 11 000 m²), liczba pokoi hotelowych do 600 (obecnie 380), a powierzchnia saloników do 10 500 m² (obecnie 2100 m²).

Rozwój i rozbudowa terminali ma zwiększyć przepustowość lotniska do 21,2 mln pasażerów rocznie i podwoić szczytową przepustowość godzinową. Ma to być osiągnięte m.in. dzięki przeniesieniu części ruchu Schengen do Terminalu 1. Zwiększenie przepustowości Terminalu 2 ma wówczas pozwolić na wielofunkcyjne działanie i elastyczność zarówno w ramach ruchu Schengen, jak i non-Schengen. Ponadto poszczególnym przewoźnikom ma być przydzielany do odpraw zawsze tylko jeden konkretny terminal, co ma poprawić orientację pasażerów na lotnisku.

W planach jest też połączenie linii kolejowej ze stacji Masaryka na lotnisko z głównym dworcem kolejowym Pragi w celu lepszego zintegrowania dalekobieżnych połączeń kolejowych z przyszłym ruchem na lotnisku.

W ramach planów rozwoju, zgodnie z warunkami programu akredytacji węglowej, lotnisko stale redukuje emisję CO2, by do 2030 stać się neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla i bogatym gatunkowo. Ma też kontynuować działania na rzecz ograniczenia hałasu, na bieżąco aktualizując działania w tym kierunku, ze szczególnym uwzględnieniem pracy w porze nocnej.

Według przeprowadzonego w sierpniu ub. r. przez agencję Median badania, w którym wzięło udział łącznie 2042 respondentów w wieku 18-65 lat, potrzebę rozwoju praskiego lotniska popiera ponad 90 % Czechów. Badani jako najważniejsze potrzeby wskazali: budowę infrastruktury transportowej na lotnisko, jego modernizację i cyfryzację, rozbudowę siatki połączeń lotniczych o nowe kierunki, zrównoważony rozwój i zwiększenie zdolności operacyjnych.

Według ministra finansów Zbyňka Stanjury praskie lotnisko odgrywa kluczową rolę nie tylko w rozwoju turystyki, ale także całej gospodarki, a jego rozwój ma przyczynić się do napływu inwestycji, wzrostu handlu międzynarodowego i korzystnie wpłynąć na gospodarkę kraju (Nowi klienci CSAT , 2022-01-13, Prawie 3,7 mln pasażerów w Pradze, 2021-01-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.