Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Modernizacja floty easyJet zakończona

Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, Nowe technologie, 24 października 2023

Wczoraj, 23 października 2023, linie easyJet ogłosiły, że zakończyły wart wiele milionów funtów program modernizacji swojej floty, który ma pozwolić na zmniejszenie emisji CO2 o 88 600 t rocznie.

Według easyJet wprowadzenie technologii DPO i CDA ma pozwolić na redukcję zużycia paliwa o około 1%, co oznacza zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 88 600 t rocznie, czyli o wartość, która powstałaby w wyniku 16 100 okrążeń Ziemi przez samochód z silnikiem spalinowym / Zdjęcie: Marcin Sigmund 

Modernizacja polegała na zastosowaniu we wszystkich używanych obecnie przez tego przewoźnika samolotach technologii optymalizacji profilu zniżania (Descent Profile Optimisation), a także technologii ciągłego zniżania podczas podejścia do lądowania (Continuous Descent Approach), którą wdrożono na kompatybilnych z nią, nowszych samolotach. Modernizacja została wykonana przez koncern Airbus poprzez modyfikację oprogramowania systemu zarządzania lotem.

Optymalizacja profilu zniżania polega na umożliwieniu dłuższego pozostania przez samolot na wysokości przelotowej, a potem wykonaniu płynnego zniżania bez konieczności wyrównania wysokości lotu w jego końcowej fazie, co zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2. Działająca w połączeniu z nią technologia ciągłego zniżania podczas podejścia do lądowania pozwala z kolei na redukcję hałasu, co ma przynieść korzyści nie tylko pasażerom, ale także portom lotniczym i okolicznym mieszkańcom oraz pomóc w spełnianiu coraz ostrzejszych przepisów dotyczących hałasu.

Ogłoszony w ubiegłym roku program modernizacji floty jest integralną częścią planu linii easyJet, zmierzającego do osiągnięcia zerowej emisji CO2netto do 2050.

Chociaż technologie takie jak optymalizacja profilu zniżania i ciągłe zniżanie podczas podejścia do lądowania pozwalają na optymalizację profilu lotu, to według dyrektora operacyjnego easyJet kpt. Davida Morgana, rządy i instytucje nadzorujące powinny zrobić więcej w celu modernizacji zarządzania przestrzenią powietrzną, wdrażając m.in. Jednolitą Europejską Przestrzeń Powietrzną (Single European Sky), by technologie te mogły być w pełni wykorzystane.

easyJet już od pewnego czasu współpracują z zainteresowanymi stronami i władzami publicznymi w całej Europie, wspierając modernizację zarządzania przestrzenią powietrzną poprzez udział w takich projektach jak Single European Sky, której ambicją jest ograniczenie emisji CO2w europejskim lotnictwie o 10%, czy brytyjski program modernizacji przestrzeni powietrznej.

Przewoźnik ten jest także jednym z członków założycieli wspólnego przedsięwzięcia badawczego w zakresie Zarządzania Ruchem Lotniczym w ramach Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky ATM Research – SESAR) 3, czyli zinstytucjonalizowanego europejskiego partnerstwa publiczno-prywatnego, którego celem jest przyspieszenie wdrożenia cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej.

easyJet stały się też pierwszym partnerem ewaluacyjnym, który dołączyły do programu Iris, realizowanego przez Inmarsat i Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) we współpracy z Airbusem, który ma utorować drogę do bardziej efektywnego zarządzania ruchem lotniczym poprzez umożliwienie stosowania systemów minimalizujących opóźnienia lotów, oszczędzających paliwo i pomagających zmniejszyć wpływ podróży lotniczych na środowisko (easyJet dołączają do Iris, 2022-06-27).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.