Wczoraj, 23 października 2023, linie easyJet ogłosiły, że zakończyły wart wiele milionów funtów program modernizacji swojej floty, który ma pozwolić na zmniejszenie emisji CO2 o 88 600 t rocznie.
Modernizacja polegała na zastosowaniu we wszystkich używanych obecnie przez tego przewoźnika samolotach technologii optymalizacji profilu zniżania (Descent Profile Optimisation), a także technologii ciągłego zniżania podczas podejścia do lądowania (Continuous Descent Approach), którą wdrożono na kompatybilnych z nią, nowszych samolotach. Modernizacja została wykonana przez koncern Airbus poprzez modyfikację oprogramowania systemu zarządzania lotem.
Optymalizacja profilu zniżania polega na umożliwieniu dłuższego pozostania przez samolot na wysokości przelotowej, a potem wykonaniu płynnego zniżania bez konieczności wyrównania wysokości lotu w jego końcowej fazie, co zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2. Działająca w połączeniu z nią technologia ciągłego zniżania podczas podejścia do lądowania pozwala z kolei na redukcję hałasu, co ma przynieść korzyści nie tylko pasażerom, ale także portom lotniczym i okolicznym mieszkańcom oraz pomóc w spełnianiu coraz ostrzejszych przepisów dotyczących hałasu.
Ogłoszony w ubiegłym roku program modernizacji floty jest integralną częścią planu linii easyJet, zmierzającego do osiągnięcia zerowej emisji CO2netto do 2050.
Chociaż technologie takie jak optymalizacja profilu zniżania i ciągłe zniżanie podczas podejścia do lądowania pozwalają na optymalizację profilu lotu, to według dyrektora operacyjnego easyJet kpt. Davida Morgana, rządy i instytucje nadzorujące powinny zrobić więcej w celu modernizacji zarządzania przestrzenią powietrzną, wdrażając m.in. Jednolitą Europejską Przestrzeń Powietrzną (Single European Sky), by technologie te mogły być w pełni wykorzystane.
easyJet już od pewnego czasu współpracują z zainteresowanymi stronami i władzami publicznymi w całej Europie, wspierając modernizację zarządzania przestrzenią powietrzną poprzez udział w takich projektach jak Single European Sky, której ambicją jest ograniczenie emisji CO2w europejskim lotnictwie o 10%, czy brytyjski program modernizacji przestrzeni powietrznej.
Przewoźnik ten jest także jednym z członków założycieli wspólnego przedsięwzięcia badawczego w zakresie Zarządzania Ruchem Lotniczym w ramach Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky ATM Research – SESAR) 3, czyli zinstytucjonalizowanego europejskiego partnerstwa publiczno-prywatnego, którego celem jest przyspieszenie wdrożenia cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej.
easyJet stały się też pierwszym partnerem ewaluacyjnym, który dołączyły do programu Iris, realizowanego przez Inmarsat i Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) we współpracy z Airbusem, który ma utorować drogę do bardziej efektywnego zarządzania ruchem lotniczym poprzez umożliwienie stosowania systemów minimalizujących opóźnienia lotów, oszczędzających paliwo i pomagających zmniejszyć wpływ podróży lotniczych na środowisko (easyJet dołączają do Iris, 2022-06-27).