Ministrowie Włoch, Japonii i Wielkiej Brytanii zatwierdzili porozumienie powołujące organ koordynujący, czyli Międzynarodową Organizację Rządową GCAP (GIGO, czyli GCAP International Government Organization), która będzie wspierała realizację planu wspólnego opracowania samolotu / systemu nowej generacji. Z tych państw pochodzą kluczowe przedsiębiorstwa z branży obronnej zaangażowane w projekt: Leonardo (Włochy), Mitsubishi Heavy Industries (Japonia) i BAE Systems (Wielka Brytania)
Porozumienie to zostało podpisane 12 miesięcy po ustanowieniu programu GCAP - Global Combat Air Program. Wzmocni to dynamikę projektu i jeszcze bardziej umocni współpracę trójstronną między partnerami przemysłowymi. Ten statek powietrzny nowej generacji ma zostać wdrożony w siłach powietrznych krajów partnerskich do 2035 roku.
Warto zaznaczyć, że dzięki ciągłemu rozwojowi i inwestycjom w ramach programu Eurofighter stał się on ważnym etapem na przemysłowej ścieżce GCAP, a sam Typhoon pozostanie najważniejszym zasobem sił powietrznych jeszcze do 2060 roku.
Wspólna siedziba Międzynarodowej Organizacji Rządowej GCAP (GIGO) będzie zlokalizowana w Wielkiej Brytanii, a pierwszy dyrektor generalny będzie pochodził z Japonii. Natomiast przyszła struktura biznesowa, która również będzie miała siedzibę w Wielkiej Brytanii, w pierwszej kolejności będzie zarządzana przez przedstawiciela Włoch.
Co ciekawe, program GCAP stanowi pierwszą umowę o partnerskim rozwoju w zakresie obronności, którą Japonia ratyfikowała z krajem innym niż jej tradycyjny sojusznik w dziedzinie bezpieczeństwa, jakim są Stany Zjednoczone (Belgia dołączy do programu FCAS, 2023-11-29, Team Tempest ujawnia nowe informacje, 2023-06-17).