Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bezzałogowy Virus

Bezzałogowce, Lotnictwo wojskowe, Nowe technologie, Przemysł lotniczy, 11 stycznia 2024

Podczas uroczystości przyjęcia do służby pierwszego samolotu transportowego Leonardo C-27J Spartan NG, która odbyła się 20 grudnia 2023 w bazie lotniczej Cerklje ob Krki, niewiele osób zwróciło uwagę na stojący z boku niewielki prototyp pierwszego rodzimego bojowego bezzałogowego statku latającego, zbudowanego na bazie samolotu ultralekkiego Pipistrel Virus SW 121.

Podczas uroczystości w Cerklje ob Krki bezzałogowy Virus został zaprezentowany z makietami kierowanych pocisków rakietowych powietrze-ziemia i powietrze-powietrze / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Republiki Słowenii

Bezzałogowiec, noszący znaki rejestracyjne S5-MTC, opracowano na mocy jednej z dwóch umów o łącznej wartości 900 000 euro, podpisanych 14 września 2022 pomiędzy Ministerstwem Obrony Słowenii a Timtec Defence z Vipavy, którego większościowym udziałowcem jest Ivo Boscarol, założyciel i prezes przedsiębiorstwa Pipistrel (od kwietnia 2022 wchodzący w skład Textron eAviation, Textron kupuje Pipistrela, 2022-03-18). Druga umowa dotyczyła opracowania rozwiązań chroniących przez atakami rojów bojowych bsl.

Projekt jest prawie w całości dziełem słoweńskiej myśli technicznej i współpracy rodzimego przemysłu obronnego, wojska i jednostek akademickich. Oprócz Timtec i Pipistrel w rozwój samolotu, symulatora i powiązanych elementów zaangażowane są również przedsiębiorstwa Dewesoft z Gabrsko i Guardiaris z Lublany.

Jak poinformował podczas uroczystości Željko Kralj, dyrektor generalny Dyrekcji Logistyki słoweńskiego MON prace nad pierwszym prototypem znajdują się obecnie na szóstym etapie rozwoju technologicznego. Etap dziewiąty oznacza, że działający prototyp można sprawdzić podczas prób.

–  Obecnie negocjujemy kontynuowanie projektu, w wyniku którego za około półtora roku powinien powstać funkcjonalny i przetestowany bezzałogowiec – powiedział Kralj, dodając, że podstawowy plan zakłada oddanie do użytku operacyjnego Slovénska vôjska (sił zbrojnych Słowenii) eskadry złożonej z 15 bbsl, w tym 3 rezerwowych.

Napędzany lekkim, czterosuwowym silnikiem tłokowym Rotax 912 iS, mającym doskonałe osiągami na dużych wysokościach, bezzałogowy Virus może wznieść się na wysokość ok. 5400 metrów, a jego prędkość to 220-230 km/h. Zasięg obliczeniowy bbsl to 500 km.

Na razie bezzałogowy Virus będzie sterowany przez pilota. Na drugim fotelu zamontowane zostaną urządzenia do zdalnego sterowania. W drugim etapie rozwoju, zostanie opracowana stacja naziemna, za pomocą której będzie można zdalnie sterować kilkoma bbsl. Równolegle konstruowany będzie także symulator.

Bbsl będzie wyposażony w głowicę optoelektroniczną z dalmierzem laserowym i laserowym oświetlaczem celu, co umożliwi mu skuteczne działanie w dzień i w nocy oraz w warunkach słabej widoczności.

Bezzałogowy SW 121 ma wzmocnione skrzydła, które umożliwiają przenoszenie 4 pocisków o łącznej masie 150 kg. Nie wiadomo jeszcze, jaki typ (typy) wybierze resort obrony, ale potwierdzono, że testowane będzie uzbrojenie izraelskie, amerykańskie i być może francuskie.

Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.