Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Roll-out X-59 Quesst

Nowe technologie, Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 13 stycznia 2024

Wczoraj, 12 stycznia 2023, z hali Skunk Works Lockheed Martina w Palmdale w Kalifornii w USA wytoczony został demonstrator technologii X-59 Quesst (Quiet SuperSonic Technology). To eksperymentalny samolot naddźwiękowy opracowywany na potrzeby programu NASA Low-Boom Flight Demonstrator (X-59 przed testami strukturalnymi, 2021-11-20). Ma on posłużyć do badań nad możliwością zbudowania cichego naddźwiękowego samolotu pasażerskiego nowej generacji.

Demonstrator technologii X-59 po wytoczeniu z hali Skunk Works w Palmdale, 12.01.2023 / Zdjęcie: NASA

Przekraczanie prędkości dźwięku nad lądem przez samoloty komercyjne zostało zakazane przez FAA (Federal Aviation Administration) w 1973. Powodem była chęć wyeliminowania gromu dźwiękowego, który negatywnie oddziałuje na ludzi i zwierzęta. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym X-59 ma wytwarzać w czasie przekraczania prędkości dźwięku hałas nie większy niż 75 dB. To około jedna trzecia mniej niż w przypadku słynnego Concorde, który generował na poziomie 100-110 dB. Jeśli projekt się powiedzie, FAA powinna zrezygnować z restrykcji.

X-59 jest stosunkowo niewielki. Jego długość wynosi 30,4 m, a rozpiętość 9,0 m. W kabinie jest miejsce tylko dla pilota. Demonstrator ma rozwijać prędkość Ma1,4 na wysokości 16,5 km.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.