Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ostatni lot Nimroda MR2

Lotnictwo wojskowe, 02 kwietnia 2010

31 marca odbył się ostatni, operacyjny lot brytyjskiego samolotu rozpoznawczego i morskiego Nimrod MR2. Wkrótce zaczną je zastępować gruntownie zmodernizowane maszyny modelu MRA4.

</span>Czas Nimrodów MR2 nieuchronnie się wypełniał. Przyspieszenie końca ich eksploatacji spowodowały jednak bieżące oszczędności budżetowe / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

RAF wykorzystuje Nimrody od 1969. Brytyjskie wojska lotnicze zamówiły 51 egz. maszyn tego typu. Służyły jako samoloty morskie, rozpoznania i zwalczania okrętów nawodnych oraz podwodnych. Od 1975 rozpoczął się proces modernizacji 32 z nich do modelu MR2, z bardziej nowoczesnym wyposażeniem elektronicznym. Samoloty otrzymały również wzbogacone uzbrojenie, w tym o pociski powietrze-powietrze AIM-9, w celach samoobrony. Dzięki temu określane były żartobliwie jako największe myśliwce świata.

Nieco wcześniej 3 inne samoloty zostały przebudowane na wersję rozpoznania radioelektronicznego R1, w której to roli pozostają do dzisiaj i nie planuje się ich wycofania w najbliższym czasie.

Służba MR2 nieuchronnie zbliżała się jednak ku końcowi. W 1996 dzisiejsza BAE Systems zdobyła zamówienie na głęboką modernizację 21 tych samolotów, w istocie niemal budowę od początku, w oparciu o nieliczne elementy starego płatowca. Pierwsze miały zostać dostarczone w 2003.

Prace przedłużały się jednak, zwiększał się również koszt programu. Ostatecznie producent dostarczy tylko 9 nowych maszyn. Pierwszą - wiosną bieżącego roku (zobacz: Akceptacja Nimroda MRA4).

Opóźnienie doprowadziło do zdecydowane wzrostu problemów z zapewnieniem sprawności wykorzystywanych samolotów starej wersji. W najgorszym stanie znajdowała się instalacja paliwowa, której nieszczelność doprowadziła w końcu do katastrofy samolotu o numerze XV230 nad Afganistanem. Zginęło wtedy 14 żołnierzy (zobacz: Wyciek paliwa przyczyną katastrofy Nimroda, Druzgocący raport). Maszyna ta, podobnie jak 5 innych, została doposażona i wykorzystywana do celów rozpoznania lądowego.

Jeszcze w ubiegłym roku planowano, że 11 pozostających w służbie MR2, będzie wykorzystywanych operacyjnie do 2011. Poszukiwanie środków na finansowanie operacji w Afganistanie spowodowały jednak szereg cięć innych wydatków, również w RAF. W ramach oszczędności zdecydowano o szybszym wycofaniu floty starych Nimrodów (zobacz: Redukcja RAF o ¼).

Oficjalna uroczystość zakończenia służby - z udziałem wysokich rangą urzędników państwowych i dowódców RAF - miała miejsce 26 marca w macierzystej bazie Nimrodów, w Kinloss. 5 dni później odbył się natomiast ostatni, operacyjny lot samolotu wersji MR2 nad północną Szkocją.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.