Przemiennopłat AW609 przeszedł pierwsze próby operowania z pokładu lekkiego lotniskowca wielozadaniowego Cavour (C550). Zrealizowano je od 3 do 12 kwietnia 2024 przy wsparciu Marina Militare (marynarki wojennej Włoch).
Kluczowym elementem przygotowania przedsięwzięcia w rzeczywistym środowisku były próby wstępne, opracowane i przeprowadzona całkowicie w środowisku wirtualnym, przy użyciu symulatora AW609 znajdującego się w Cascina Costa. Zastosowanie cyfrowego bliźniaka umożliwiło wstępną ocenę działań i manewrów, przeprowadzonych następnie w rzeczywistych warunkach, w znacznie krótszym czasie i bezpieczniej.
Na czas prób AW609 (AC4), w docelowej konfiguracji seryjnej, z pilotami Leonardo i inżynierem prób w locie został przebazowany z zakładów w Cascina Costa di Samarate do bazy Marina Militare w Grottaglie. Następnie przeleciał stamtąd w kierunku lotniskowca Cavour, znajdującego się w odległości 20 Mm od wybrzeża, demonstrując swoje zdolności do wykonania podejścia, statecznego przyziemienia i lądowania na pokładzie.
Procedury lądowania i startu, obejmujące podejście wzdłuż i w poprzek osi podłużnej okrętu, lądowania i starty pionowe oraz starty boczne, przeprowadzono w 15 różnych warunkach (w tym przy podmuchach wiatru),
Próby są rezultatem działań prowadzonych przez wspólną grupę roboczą utworzoną w 2022, w skład której wchodzą Leonardo, Marina Militare, Esercito Italiano (wojska lądowe) i Guardia di Finanza (włoska policja, podległa Ministerstwu Gospodarki i Finansów, zajmująca się zwalczaniem przestępstw gospodarczych i pełniąca funkcję straży celnej). Jej celem jest ocena potencjału przemiennopłatów jako dopełnienia floty statków powietrznych już używanych przez siły zbrojne i agencje rządowe, zapewniających połączenie dużej prędkości przelotowej, wysokości lotu i zasięgu ze zdolnością do pionowego startu i lądowania, które mogą wykonywać misje logistyczne i transportowe, a w przyszłości także obserwacji morza.
Po pierwszych próbach lądowania inżynierowie Leonardo przeprowadzą szczegółową ocenę i analizę zebranych danych. Umożliwią one wykonanie kolejnych testów mających na celu dalsze udoskonalenia konstrukcji i wprowadzenie ulepszeń umożliwiających AW609 działanie w środowisku morskim i na pokładzie okrętu (Kontrakt na AW609, 2022-03-09).