Lockheed Martin rozpoczął dostawy samolotów F-35 w konfiguracji Technology Refresh-3 (TR-3). Dostarczono dwie pierwsze maszyny. Jedną skierowano do bazy Dannelly Field w Alabamie, a drugą do Nellis Air Force w Nevadzie.
Pierwsza faza dostaw przewiduje dostawę samolotów w uproszczonej, wstępnej konfiguracji szkoleniowej w lipcu i sierpniu br. Do końca sierpnia przewiduje się wdrażanie kolejnych zdolności szkoleniowych, by wdrożyć w pełni bojowe zdolności F-35 TR-3 w 2025.
Modyfikacja TR-3 zakłada zwiększenie możliwości obliczeniowych i przetwarzania danych przez F-35. Jedną z kluczowych zmian jest procesor o mocy ponad 25 razy większej od obecnych systemów. Drugim nowym elementem jest panoramiczny wyświetlacz w kokpicie, zapewniający pilotowi lepszą świadomość sytuacyjną i ułatwiający podejmowanie decyzji. Zwiększeniu mają ulec także zdolności w zakresie walki elektronicznej.
Konfiguracja TR-3 stanowi przygotowanie pod znacznie bardziej zaawansowaną wersję F-35 Block 4, obejmującą m.in. nową stację radiolokacyjną. Taką wersję zamówiła m.in. Polska (Montaż pierwszego F-35A dla SP, 2023-04-13).
Dostawy F-35 TR-3 zostały wstrzymane jeszcze przed ich rozpoczęciem, w sierpniu 2023. Wynikało to z problemów z oprogramowaniem, przez co wielu klientów odmówiło odbioru maszyn. Produkowane na bieżąco samoloty były więc magazynowane oczekując na modyfikację. Według doniesień medialnych Lockheed Martin może mieć zmagazynowanych nawet 100 samolotów. Najnowsza decyzja o ich wznowieniu dostaw wskazuje, że trudności udało się przezwyciężyć (F-35 z TR-3 oblatany, 2023-01-11).