Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lockheed Martin prezentuje Harpii Szpon

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 03 września 2020

Podczas wirtualnej konferencji prasowej przedstawiciele koncernu Lockheed Martin zaprezentowali swoją propozycję bezzałogowego statku latającego oferowanego Polsce w ramach projektu Harpii Szpon. Jak wiadomo, zgodnie z założeniami MON, ma to być bezzałogowiec stealth, współdziałający z wielozadaniowymi samolotami bojowymi F-35A Sił Powietrznych RP.

Według Amerykanów Harpii Szpon miałby być bezzałogowcem stealth, dostarczającym informacje taktyczne samolotom F-35A Sił Powietrznych / Ilustracja: Lockheed Martin

Wiceprezes Lockheed Martin Aeronautics ds. wymagań klientów Gary North podkreślił, że działające razem załogowe i bezzałogowe samoloty bojowe będą miały coraz większe znaczenie na współczesnym, sieciocentrycznym polu bitwy podczas operacji międzydomenowych.

Koncepcja Lockheed Martina zakłada, że Harpii Szpon miałby być bezzałogowcem stealth o dużej długotrwałości lotu, przeznaczonym przede wszystkim do zadań wywiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznawczych, wskazywania celów i oceny strat i zniszczeń bojowych, dostarczającym informacje taktyczne F-35, a także innym sojuszniczym statkom powietrznym i jednostkom morskim i lądowym, znacznie polepszając ich świadomość sytuacyjną. Ewentualne przystosowanie bsl do przenoszenia uzbrojenia zależy od wymagań potencjalnych nabywców.

Nowy bezzałogowiec miałby operować samodzielnie, w innej strefie niż F-35, czy inne sojusznicze samoloty bojowe 4. i 5. generacji, nie ujawniając dzięki temu ich lokalizacji. Działania bsl mogłyby być kierowane za pomocą stacji naziemnej lub też z pokładu samolotu załogowego.

Amerykanie twierdzą, że nowy bsl mógłby powstać we współpracy z polskim przemysłem. Na razie obydwa rządy zbierają informacje na temat ewentualnej kooperacji, potencjalnie obejmującej także transfer technologii i produkcję w Polsce. Jej zakres zależy jednak od wymagań, jakie sformułuje nasz kraj w ramach projektu Harpii Szpon.

Przedstawiciele Lockheed Martina twierdzą, że Polska może w ten sposób stać się pierwszym partnerem w nowym projekcie, dzięki czemu nawiąże długotrwałą współpracę z przemysłem amerykańskim, w znacznie szerszym zakresie niż dotychczas i zostanie włączona w jego globalny łańcuch dostaw.

Dołączenie Polski do projektu nowego bsl Lockheed Martina zacieśniłoby także więzi pomiędzy Siłami Powietrznymi i US Air Force, zapewniając naszemu lotnictwu zdolności strategicznego odstraszania i lepszą świadomość sytuacyjną.

Wiceprezes słynnych Skunk Works Jack O’Banion zaznaczył, że nowy bezzałogowiec mógłby powstać na bazie już istniejących konstrukcji, z zastosowaniem dopracowanych technologii, co znacznie przyspieszyłoby harmonogram przedsięwzięcia, Jego zdaniem istnieje globalne zapotrzebowanie na tego typu bsl (USAF ćwiczą współdziałanie z RQ-170, 2020-08-11, PMT na lata 2020-2035, 2019-10-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.