Do Polski dotarła drogą morską pierwsza partia czołgów M1A2 SEPv3. Liczy ona 28 wozów w najnowszej konfiguracji. Teraz pojazdy zostaną przetransportowane do zakładów WZM w Poznaniu w celu wykonania tzw. deprocessingu, czyli poszerzonego przeglądu zerowego po długim transporcie morskim. Następnie zostaną skierowane do służby w Wojsku Polskim.
Są to pierwsze nowo wyprodukowane Abramsy dla Wojska Polskiego. Do tej pory do naszego kraju były dostarczane wozy używane, w starszej wersji M1A1 FEP. 116 takich czołgów wraz z wozami pomocniczymi zamówiono 4 stycznia 2023 i po ich dostosowaniu dostarczano do naszego kraju między czerwcem 2023 a czerwcem 2024 (Abramsy w Żurawicy, 2024-11-27).
Dostarczone kilka dni temu nowe czołgi stanowią pierwszą partię wozów produkowanych przez GDLS i zamówionych jeszcze w kwietniu 2022. Wówczas za 4,75 mld USD netto podpisano umowę na 250 czołgów a także pojazdy pomocnicze. Wśród dodatkowych pojazdów ma się znaleźć 26 wzt M88A2 HERCULES i 17 mostów towarzyszących M1074 JAB. Dostawy sprzętu mają potrwać do 2026.
Głównym użytkownikiem Abramsów w Wojskach Lądowych ma być 18. Dywizja Zmechanizowana. Stanowią poważne wzmocnienie względem zastępowanych w dywizji czołgów T-72 a nawet starszych wersji Leopardów 2. Pojazdy pozyskano jednak w USA bez istotnych korzyści przemysłowych dla polskiego przemysłu (Pierwsze Abramsy M1A2 SEPv3 w Australii, 2024-11-09, Obsługa Abramsów w Poznaniu, 2023-06-26, GDLS z kontraktem na polskie Abramsy, 2022-08-26).