Wczoraj, 31 stycznia 2025 Pipistrel – spółka zależna Textron eAviation – ogłosiła, że w swej bazie w Gorizii we Włoszech oblatała hybrydowo-elektryczny bezzałogowy samolot VTOL Nuuva V300. Pierwszy lot odbył się w zawisie. To początek programu testów samolotu. Wkrótce ma do nich dołączyć drugi pełnowymiarowy prototyp.
V300 jest jednym z kilku planowanych samolotów rodziny Nuuva (Towarowe bezzałogowce Pipistrela, 2020-09-01). Jego zasięg ma wynosić około 550 km. Bezzałogowiec ma przewozić ładunki o masie 270 kg w ładowni o pojemności blisko 3 m3. Samolot powinien mieścić do trzech standardowych palet ładunkowych lub luźne pakunki.
Układ napędowy Nuuva V300 składa się w oddzielnych zespołów do lotu pionowego i fazy przelotowej. Są one zasilane układem akumulatorów opracowanym przez Pipistrel.
Według Pipistrel, samolot będzie zdalnie monitorowany przez operatora obsługującego naziemną stację kontroli. Pilotowanie ma odbywać się zgodnie z zasadą wskaż i kliknij. Potrójnie redundantny system sterowania lotem typu fly-by-wire opracował Honeywell (Fly-by-wire Honeywella dla Nuuva V300, 2020-10-25).
Nuuva V300 ma być używany w misjach komercyjnych i wojskowych. Będą to takie misje jak poszukiwania i ratownictwo, pomoc humanitarna, usuwanie skutków katastrof i dostawy na pokłady okrętów.