Dzisiaj, 27 lutego 2025, Agencja Uzbrojenia MON podpisała pakiet umów dotyczący leasingu od USA śmigłowców uderzeniowych AH-64D Apache. Ich łączna wartość to ok. 300 mln USD (1,18 mld PLN). Umowy stanowią zapoczątkowanie procedury leasingu maszyn, które będą używane do czasu wdrożenia docelowych śmigłowców w wersji AH-64E.
Na podstawie umów Siły Zbrojne RP będą eksploatować 8 śmigłowców AH-64D, które powinny zostać przebazowane dp naszego kraju przed końcem tego roku. Poza leasingiem wiropłatów umowy dotyczą zabezpieczenia procesu eksploatacji i szkolenia personelu Wojska Polskiego.
Wiropłaty mają trafić do pododdziałów 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych. Tam też rozpocznie się proces szkolenia personelu latającego, technicznego i zabezpieczającego. Szkolenie na Apache jest przyspieszone dzięki podpisanej w 2023 umowie szkoleniowej. Na jej podstawie pierwsi polscy piloci i inżynierowie przeszli już w USA cykl szkolenia stając się przyszłą kadrą instruktorską.
Leasingowane AH-64D zapewnią SZ RP zdolności pomostowe do czasu przyjęcia do służby zakupionych przez Polskę nowych AH-64E. Nawet te używane śmigłowce stanowić będą istotny postęp dla Lotnictwa Wojsk Lądowych, wypierając przestarzałe, nie poddane poważniejszym modernizacjom Mi-24D/W. W porównaniu do poprzedników dysponują rozbudowanymi systemami samoobrony, sensorami (w tym głowicami optoelektronicznymi i opcjonalnie radarem), a także możliwością użycia ppk. Ostatnie ppk zostały wycofane z eksploatacji na polskich Mi-24 w 2010 i od tamtej pory ich możliwości zwalczania broni pancernej pozostają symboliczne.
Warto przypomnieć, że leasing wiropłatów wynika z zakupu przez MON śmigłowców Boeing AH-64E Apache 13 sierpnia 2024. Umowa o wartości ok. 10 mld USD netto dotyczy dostawy 96 śmigłowców wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym oraz amunicją. Dostawy maszyn zaplanowano na lata 2028-2032. Pierwsza partia 15 wiropłatów powinna dotrzeć do bazy w Inowrocławiu w 2028.
Zakup Apache budzi jednak liczne kontrowersje. Wynikają one z zaskakująco dużej liczby pozyskiwanych śmigłowców – co przekłada się na wysokie koszty zakupu i eksploatacji – jak również słabości krajowego zaplecza szkolenia personelu lotniczego. Wraz z tą umową Polska stanie się bowiem największym użytkownikiem Apache poza USA, wyprzedzając wielkością floty Wielką Brytanię czy Republikę Korei. Mimo wyjątkowo dużej skali zakupu Polska uzyskała stosunkowo ograniczony offset (Zamówienie na silniki dla polskich AH-64E, 2025-01-09).