US Air Force prowadzą inspekcję wszystkich swoich 89 latających tankowców Boeing KC-46A Pegasus. Powodem jest wykrycie pęknięć w strukturach 2 z 4 nowych samolotów, które miały zostać wysłane do Military Delivery Center. Poinformował o tym portal The War Zone.
Pęknięcia struktur wykryli pracownicy Boeinga – producenta samolotów. Koncern został zmuszony do tymczasowego wstrzymania dostaw. Przerwa ma potrwać dopóki nie zostaną w pełni ustalone przyczyny problemu i wdrożony skuteczny plan działań naprawczych.
Według USAF, pęknięcia zostały wykryte w strukturach głównych i pomocniczych. Teraz inspekcja jest prowadzona we wszystkich KC-46A eksploatowanych przez tę formację. Jeśli zostaną znalezione jakiekolwiek uszkodzenia, samoloty będą naprawiane przed powrotem do lotów.
Program Pegasus był nękany kłopotami jeszcze przed rozpoczęciem dostaw samolotów KC-46. Od tego czasu Boeing rozwiązuje m.in. problem ze sztywnością wysięgnika zasilającego w paliwo, co wymaga zmian sprzętowych i programowych. Koncern integruje też całkowicie nową wersję systemu zdalnego widzenia (RVS), którego operatorzy wysięgnika używają do kierowania nim podczas podawania paliwa. Decyzję podjęto po wykryciu wielu wad oryginalnego RVS, które uznano za potencjalnie niebezpieczne, także dla zdrowia operatora.
W miażdżącym raporcie DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation) z roku fiskalnego 2024 stwierdzono, że KC-46A nie spełniał wielu ze wskaźników przydatności. Dostępność operacyjna (próg ≥80%) i wskaźnik zdolności do wykonywania misji (próg ≥90%) spadły w całym roku fiskalnym 2024 znacznie poniżej wymagań. Po uwzględnieniu samolotów, które nie są w stanie wykonać głównej misji (tankowania w powietrzu), np. z powodu uszkodzonego wysięgnika, efektywny wskaźnik zdolności do wykonywania misji spada średnio o dodatkowe 24%.
Wszystkie te problemy kosztowały Boeinga dużo pieniędzy. W styczniu koncern ujawnił, że obciążenia za czwarty kwartał 2024 obejmują stratę w wysokości 800 mln USD poniesioną w programie Pegasus (Jeszcze 1,7 mld USD strat Boeing Defense and Space, 2025-01-25). Od czasu podpisania kontraktu o stałej cenie dotyczącego KC-46 Boeing stracił łącznie miliardy dolarów (Jeszcze gorsze wyniki Boeinga, 2024-06-14).