Malezja przeprowadziła testy tureckiego pojazdu FNSS Pars IV 6×6 Special Operations (S-Ops). Jak wynika z wpisu zamieszczonego w mediach społecznościowych przez Malaysia Military Review testy koncentrowały się na ocenie wydajności stabilizowanych systemów uzbrojenia wyprodukowanych przez Aselsan.
Malezyjski zespół miał wyrazić zadowolenie ze stabilizowanych, zdalnie sterowanych systemów uzbrojenia. Pars IV uzbrojony jest w dwa zsmu, w których można zamontować wkm kal. 12,7 mm lub km kal. 7,62 mm albo granatniki automatyczne kal. 40 mm.
Testy miały na celu ocenę skuteczności bojowej i zwrotności Pars IV SOV, który jest przeznaczony dla sił operacji specjalnych. Dowództwo tureckich wojsk specjalnych używa tych pojazdów, co można było zaobserwować podczas wspólnych rosyjsko-tureckich patroli w Syrii. W przeciwieństwie do poprzednich prób rodziny tych pojazdów w Malezji, ten test skupił się na najnowszej odmianie 6×6, bazującej jednak na wcześniej testowanych Pars 4×4 i Pars 6×6 przeprowadzonych przez malezyjskich żołnierzy w 2022.
Testowane były początkowo w Turcji, a następnie, od kwietnia 2022, w Malezji. Według nieoficjalnych informacji na tamten czas turecki przemysł zbrojeniowy miał dostarczyć 88 wozów w wersji 6×6 i 136 wersji 4×4. Oczekiwano, że pierwsze umowy eksportowe miały być podpisane w 2023. Wszystko zależeć miało od spełnienia wymagań malezyjskich wojsk lądowych i dostępnych środków finansowych. Do podpisania umowy jednak nie doszło. Teraz Kuala Lumpur szykuje się do drugiego podejścia do transakcji.
Przypomnijmy, że wizytówką współpracy Malezji z FNSS Savunma Sistemleri jest program AV8 Gempita. Pojazd opancerzony DefTech AV8 Gempita jest w służbie malezyjskich wojsk lądowych od 2014. W Malezji zostało wyprodukowanych łącznie 257 takich wozów. AV8 dostarczono w 12 różnych wariantach, w tym oprócz wersji podstawowej transportera opancerzonego przekazano pojazdy dowodzenia, opancerzone ambulanse i pojazdy rozpoznania inżynieryjnego (Malezja chce kupić 400 KTO, 2022-01-10).