BAE Systems przeprowadziło testowe strzelania z wykorzystaniem systemu wieżowego VANTAGE ATS przeznaczonego dla bezzałogowych pojazdów bojowych. Próby przeprowadzono na poligonie w Słowenii. Wieża była zamontowana na używanym przez słoweńskie wojska lądowe kołowym transporterze opancerzonym Patria AMV 8x8. Słoweńska armia wspierała próby.
Wieża VANTAGE pierwotnie zaprojektowana została na potrzeby lądowego bezzałogowca bojowego ATLAS CCV opracowanego przez BAE Systems dla Australii. Możliwe jest jej stosowanie także na innych systemach bezzałogowych. Rozwój wieży jest efektem współpracy BAE Systems Australia i słoweńskiej Valhalla Turrets.
Po wystawie Land Forces 2024 w Melbourne we wrześniu ub. r. wieża trafiła do słoweńskiego przedsiębiorstwa w celu przeprowadzenia prób fabrycznych. Próby udało się zakończyć w maju br. Jak wynika z oficjalnego komunikatu, system VANTAGE był poddawany testom etapowo. Ich finał stanowiły strzelania do celów oddalonych o maksymalnie 750 m. W ich trakcie miał wykazać wysokie parametry przekraczając założenia konstruktorów.
Dalsze próby będą prowadzone już w Australii po ponownym zamontowaniu wieży na bezzałogowcu ATLAS. Będą to dynamiczne testy sprawdzające integrację podsystemów i zwiększony poziom automatyzacji.
VANTAGE to niskoprofilowa wieża, która wyróżnia się wysoką autonomicznością i możliwością bezprzewodowego sterowania przez operatora. Człowiek może stale znajdować się w pętli decyzyjnej dotyczącej otwarcia ognia. Wieża integruje system kierowania ogniem Multi-Spectral Automatic Target Detection, Tracking and Classification System (ATTCS) z sensorami pasywnymi. Dzięki niemu operator jest odciążany z części obowiązków, jak również wzrasta szansa wykrycia i porażenia celu w krótkim czasie.
VANTAGE wyposażona jest w stabilizowaną armatę automatyczną M242 Bushmaster kal. 25 mm (z zapasem 260 naboi w gotowości). Pozwala to na ponowne wykorzystanie głównego oręża zdemontowanego z wycofanych australijskich wozów rozpoznawczych ASLAV i amerykańskich bwp M2 Bradley. W ten sposób redukowane mogą być koszty pozyskania uzbrojenia, jak też wykorzystany może być już istniejący łańcuch zaopatrywania w amunicję, części zamienne i szkolenie. Otwarta architektura wieży umożliwia jednak integrację również armat automatycznych większego kalibru.
Wóz bojowy ATLAS CCV wyposażony w wieżę VANTAGE z armatą automatyczną może pełnić rolę pojazdu rozpoznawczego i bezpośredniego wsparcia ogniowego. Przewiduje się zastosowanie bezzałogowca także do innych zadań, w tym zwalczania bsl, czy wsparcia ogniem pośrednim dzięki 120-mm moździerzowi automatycznemu. Masa bojowa ATLAS-a to 10 tys. kg (BAE Systems prezentuje ATLAS, 2024-09-11).