Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Hiszpania szuka następców AAV-7

Wojska lądowe, Marynarka wojenna, 09 lipca 2025

Kilka dni temu Madryt ogłosił, że potrzebuje 34 kołowych bojowych pojazdów amfibijnych (VACIM, Vehículo de Combate Anfibio) dla piechoty morskiej (Infanteria de Marina). Wozy miałyby trafić do uzbrojenia w czterech różnych konfiguracjach. W ramach tej puli Hiszpanie chcieliby pozyskać transporter opancerzony (28 pojazdów), pojazd dowodzenia i kierowania (2), wóz inżynieryjny (2) i opancerzony ambulans (2). Faworytem jest Amphibious Combat Vehicle (ACV), którym hiszpańska marynarka wojenna jest zainteresowana już co najmniej od dwóch lat. Stałyby się one następcami przestarzałych już wozów AAV-7.

Hiszpanie poszukują następcy 19 amfibii AAV-7, a za faworyta uważane są wozy ACV / Zdjęcie: Cpl. Austin Gillam / USMC

Inicjatywa ta jest częścią Planu Przemysłowo-Technologicznego na rzecz Bezpieczeństwa i Obrony, zatwierdzonego przez rząd Hiszpanii w celu osiągnięcia progu 2% PKB w ramach wydatków na obronę. Podczas gdy w tym roku na program przeznaczono 50 mln EUR, projekt dekretu królewskiego opracowanego przez Ministerstwo Przemysłu upoważnia do wydania 150 mln EUR w formie prefinansowania w celu przyspieszenia wdrażania kilku programów modernizacyjnych, w tym właśnie VACIM.

Obecnie Infantería de Marina w ramach Brygady Piechoty Morskiej Tercio de Armada ma w uzbrojeniu 19 pojazdów AAV-7, w tym 16 w wersji transportera opancerzonego, 2 wozy dowodzenia i jeden zabezpieczenia technicznego. Wykorzystywane są do operacji amfibijnych z pokładów okrętów desantowych typu Galicia i wielozadaniowego Juan Carlos I. Pojazdy te są w służbie od 1972.

Potrzeby hiszpańskiej marynarki wojennej mogą być jednak większe, szacowane na około 60-65 nowych wozów. Wynika to z faktu, że 39 transporterów MOWAG Piranha IIIC w różnych konfiguracjach również zbliża się do końca swojego okresu eksploatacji, który ma nastąpić w 2028, ale prawdopodobnie zostanie nieco odsunięty w czasie. Obecny plan dotyczący 34 pojazdów dla Infanteria de Marina jest zatem uważany za niewystarczający, aby w pełni zaspokoić potrzeby operacyjne (Iveco prezentuje SuperAV Land, 2025-05-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.