Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot H160M

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 25 lipca 2025

Wczoraj, 24 lipca 2025, w zakładach Airbus Helicopters w Marignane, odbył się pierwszy lot śmigłowca H160M Guépard. Załogę stanowili pilot doświadczalny Samuel Chartier oraz inżynierowie prób w locie Nicolas Certain, Laurent Maruejols i Alban Corpron.

Pierwszy H160M podczas inauguracyjnego lotu / Zdjęcie: Airbus Helicopters

H160M jest opracowywany dla francuskich sił zbrojnych w ramach programu Hélicoptère Interarmées Léger (HIL). Guépard ma zastąpić w służbie wojsk lądowych, marynarki wojennej oraz wojsk powietrznych i kosmicznych pięć innych typów śmigłowców, używanych obecnie, lub niedawno wycofanych z eksploatacji: Alouette 3, Dauphin, Gazelle, Fennec i Panther.

Airbus zdecydował się na wyprodukowanie trzech prototypów, aby przyspieszyć rozwój H160M. Drugi jest obecnie w fazie montażu końcowego. Pierwszy prototyp Guéparda posłuży przede wszystkim do walidacji osiągów H160M w locie i strzelań w 2026. Drugi prototyp będzie używany m.in. do prób użytkowania w wysokiej i niskiej temperaturze.

Guépard otrzyma system optoelektroniczny Safran Euroflir 410, pakiet awioniki Thales FlytX oraz radar AirMaster C. Piloci będą korzystać z nahełmowego celownika i wyświetlacza Thales TopOwl. H160M będzie również wyposażony w układy samoobrony, system łączności satelitarnej i taktycznego łącze wymiany danych oraz wyciągarkę i wysięgnik umożliwiający desantowanie z użyciem lin.

Liczne systemy łączności mają pozwolić H160M na współdziałanie w ramach operacji powietrznych, morskich i lądowo-powietrznymi. Guépard to pierwszy śmigłowiec w ofercie Airbusa, który jest wyposażony w system współpracy z bezzałogowymi statkami latającymi.

Dzięki łopatom Blue Edge wirnika nośnego H160M będzie cichszy niż śmigłowce posiadające obniżoną sygnaturę akustyczną. Wiropłat otrzyma system uzbrojenia HForce, a także będzie mógł przenosić pociski przeciwokrętowe MBDA ANL oraz działka lub km (kal. 7,62 mm i 12,7 mm) w podwieszanych zasobnikach lub zamontowane w drzwiach.

H160M bazuje na cywilnym H160, który jest eksploatowany od ponad trzech lat. Francuska marynarka wojenna eksploatuje od ponad dwóch lat 6 przejściowych śmigłowców tego typu, które wykonują zadania poszukiwawczo-ratownicze na morzu (Pierwszy H160 dla Marine Nationale , 2022-09-23).

Francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych planuje zamówić 169 H160M. Ich dostawy mają rozpocząć się pod koniec 2028. Airbus zapewni obsługę techniczną i wsparcie operacyjne H160M przez początkowy okres 10 lat (DGA zamawia H160M, 2021-12-23).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.