Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rafale i Typhoon w przetargu indyjskim

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 09 sierpnia 2010

Tylko Rafale i Typhoon rywalizują jeszcze w przetargu na zakup 126 myśliwców dla wojsk lotniczych Indii. Odpadły F-16IN, F/A-18, Gripen NG i MiG-29.

O wynikach pierwszego etapu rywalizacji poinformował nieoficjalnie kanał telewizyjny Times Now. Przez prawie rok trwały analizy i próby startujących w przetargu konstrukcji (Kody Gripena, próby F-16, 2009-09-11). Badano 6 samolotów: Lockheed Martin F-16IN Super Viper, Boeing F/A-18 Super Hornet, Saab JAS39 Gripen NG, MiG-35, Dassault Rafale i Eurofighter Typhoon.

Indie ogłosiły przetarg na dostawę 126 myśliwców w sierpniu 2007. Rok później rozpoczęto testowanie zgłoszonych konstrukcji (Testy myśliwców dla Indii w 2008, 2007-09-29). Delhi postawiło ostre warunki offsetowe, dotyczące m.in. transferu kluczowych technologii (Transfer technologii warunkiem w indyjskim przetargu na myśliwce, 2007-11-20) i reinwestowania 50% wartości kontraktu w indyjskiej gospodarce. Przewiduje się, że kontrakt będzie wart 420 mld rupii (9,1 mld USD).

Niektórzy analitycy oceniają wybór Rafale i Typhoona jako polityczny. Wydaje się jednak, że kluczowe mogły być deklaracje offsetowe i brak blokad dotyczących transferu technologii w wypadku tych konstrukcji. MiG-35 okazał się prawdopodobnie najsłabszy w stawce, a według Times Now najwięcej krytyki zebrał jego zespół napędowy. Także F-16IN został uznany za konstrukcję nieperspektywiczną (problemem były również trwające właśnie dostawy F-16 do Pakistanu - wroga Indii, F-16: albo Pakistan, albo Indie?, 2010-03-31). Gripen został odrzucony ze względu na niespełniającą wymagań stację radiolokacyjną i znaczne uzależnienie od podzespołów z USA (silniki i uzbrojenie). Z kolei F/A-18 odpadł, bo Boeing nie mógł zagwarantować transferu technologii na odpowiednim poziomie, najwięcej problemów sprawiały pod tym względem silniki.

Na razie decyzja o wyborze Rafale i Typhoona została podjęta na poziomie wojsk lotniczych. Teraz musi być zatwierdzona przez rząd. Indyjscy analitycy uważają, że większe szanse na ostateczne zwycięstwo ma produkt Eurofightera, bo stojący za nim koncern EADS ma więcej do zaoferowania Indiom, także w zakresie współpracy cywilnej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.