WWS FR odebrały dziś 4 bombowce frontowe Su-34 i 3 śmigłowce uderzeniowe Ka-52.
Uroczystość przekazania 4 bombowców frontowych Su-34 odbyła się w ośrodku szkolnym w Lipiecku. Przelot samolotów z Nowosybirska do Lipiecka, odkładany przez kilka dni z powodu złych warunków atmosferycznych, trwał 3,5 godziny. Za sterami siedzieli piloci z ośrodka. Pierwszy Su-34, pilotowany przez płk. Jurija Gricajenko, naczelnika oddziału przygotowania bojowego (ten sam pilot leciał Su-34 z prezydentem Dmitrijem Miedwiediewem, Miedwiediew latał Su-34, 2009-03-28), wylądował o 13:55 czasu lokalnego (zdjęcie: gorod48).
Wcześniej, w latach 2007, 2008 i 2009 do ośrodka w Lipiecku przybyły 3 przedseryjne Su-34, czwarty trafił do Achtubińska. W ciągu 5 lat, na podstawie kontraktu z 2008, WWS mają otrzymać 32 samoloty tego typu, w tym 12 w 2011. Ich produkcja przedseryjna rozpoczęła się w NAPO im. Czkałowa w Nowosybirsku w 2005, a seryjna w 2008 (Rozpoczęcie seryjnej produkcji Su-34, 2008-01-11). W maju 2010 w Lipiecku uruchomiono trenażer procedur Su-34 dostarczony przez CNTU Dinamika (Symulator Su-34 w Lipiecku, 2010-06-17).
4 Su-34, które przyleciały dziś do Lipiecka, w przyszłości trafią do bazy lotniczej Bałtimor w Woroneżu. Piloci z tej bazy w najbliższych dniach mają przybyć do Lipiecka, by przeszkolić się na nowych samolotach. Powstająca w ramach restrukturyzacji SZ i modernizowana baza w Woroneżu ma wkrótce zostać największą bazą lotniczą w Rosji.
Z kolei w 344. ośrodku szkolnym w Torżku odbyła się uroczystość przekazania WWS 3 śmigłowców Ka-52. Zakłady Progress w Arseniewie realizują zamówienie na 30 seryjnych śmigłowców tego typu. Mają one powstać do końca 2012. Oficjalnie produkcję seryjną Ka-52 rozpoczęto we wrześniu 2009. Wcześniej zakończono wytwarzanie jednomiejscowych Ka-50, na które nie było zamówień (Koniec produkcji Ka-50, 2009-01-05).
W październiku br. w CNTU Dinamika zakończył się pierwszy etap prac nad symulatorem lotu dla nowego śmigłowca.