Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ożywianie Wariaga

Marynarka wojenna, 20 stycznia 2011

Według analityków, zajmujących się chińskimi zbrojeniami, dobiega końca zasadniczy etap remontu i doposażenia kadłuba lotniskowca Wariag. Okręt mógłby wyjść z morze w najbliższym czasie.

Okręt w czasie holowania z Ukrainy do Chin. Ze względu na zakaz przejścia przez Bosfor, a potem Kanał Sueski, przedsięwzięcie trwało prawie 20 miesięcy - do chińskiej stoczni Dalian jednostka trafiła w marcu 2002 / Zdjęcie: US Naval War College

Prace przy Wariagu - drugim po Admirale Kuzniecowie ciężkim krążowniku lotniczym ZSRS - zakończyły się ostatecznie w grudniu 1991. Moskwa nie miała środków na zakończenie doposażenia zwodowanego w 1988 okrętu mimo, że koniecznym było jedynie zainstalowanie elektroniki.

Ostatecznie w 1998 kadłub, pozbawiony już steru i silników, został sprzedany za 20 mln USD małej spółce z Hong Kongu, z przeznaczeniem na kasyno. W 2004 trafił jednak do marynarki wojennej ChRL.

Według Andrija Changa z Kanwa Information Centre, międzynarodowej organizacji, zajmującej się zbrojeniami komunistycznych Chin, nowi właściciele zakończyli już remont instalacji pokładowych, łącznie z siłownią. Inne informacje świadczą o tym, że zrealizowano także program odmłodzenia kadłuba i pokładu lotniczego 300-metrowej jednostki. Chang twierdzi, że dzięki temu możliwym będzie wyjście Wariaga w morze, nawet w najbliższej przyszłości.

Nie oznacza to jednak, że ChRL uzyska pierwszy w historii bojowy lotniskowiec. Co prawda w odróżnieniu od wcześniejszych zakupów kadłubów dużych okrętów wojennych z ZSRS, Rosji, Hiszpanii czy Australii, Wariag jest remontowany, jednak nadal brakuje mu uzbrojenia i wyposażenia radiolokacyjnego. Prawdopodobnie będzie służył jako okręt szkoleniowy i swego rodzaju model dla rozwoju nowych chińskich lotniskowców (zobacz: Oficjalnie o chińskim lotniskowcu, ChRL buduje makietę lotniskowca).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra