Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przygotowania do F-X III

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 09 lutego 2011

Południowokoreańska agencja zamówień wojskowych DAPA przygotowuje się do przetargu na trzecią transzę dostaw nowoczesnych myśliwców. W grę wchodzi 60 maszyn za ponad 9 mld USD.

Boeing liczy na kolejne zamówienie Seulu ze swoim zmodernizowanym F-15, który może powstać w oparciu o model Silent Eagle o zmniejszonej powierzchni odbicia radarowego (na zdjęciu demonstrator w czasie lotu, z otworzoną komorą uzbrojenia) / Zdjęcie: Boeing

Myśliwce F-4 Phantom II i F-5E Tiger II do tej pory stanowią połowę z ok. 480 myśliwców wojsk lotniczych Republiki Korei. Okres ich wykorzystywania zbliża się nieuchronnie ku końcowi. Dla ich zastąpienia Seul zdecydował się na zakup nowoczesnych samolotów za granicą oraz rozwój własnego, lekkiego samolotu FA-50, pochodnej szkolno-bojowego T-50 Golden Eagle.

W ramach pierwszego z wymienionych przedsięwzięć, nazwanego programem F-X, dokonano już dwóch zakupów. W 2002 i 2008 podpisano umowy o nabyciu odpowiednio 40 i 21 Boeingów F-15K. Większość z nich trafiła już do odbiorcy, a ostatnie 9 egz. zostanie przekazanych do 2012 (zobacz także: Kolejne F-15K dla Korei). Zastępują one wycofane F-5A.

Trzecia transza dostaw, w ramach programu F-X III ma zostać uruchomiona w najbliższym czasie. Południowokoreański rząd przyjął terminarz działań w tej sprawie.

Wynika z niego, że agencja DAPA przygotuje do kwietnia szczegółowe wymagania taktyczno-techniczne, które będą skorelowane z programem rozwoju rodzimego samolotu myśliwskiego, wykonanego z technologii stealth - KF-X (zobacz: Turcy zainteresowani KF-X). Wybór zwycięzcy powinien zostać ogłoszony we wrześniu 2012. Zagraniczne maszyny mają zostać dostarczone do 2020, a więc przed pierwszymi, prognozowanymi dostawami KF-X.

W przetargu mogą wziąć udział F-35, nowa wersja F-15 oraz Eurofighter. Ich producenci wyrazili już zainteresowanie programem. Na razie nie ma doniesień o planach francuskiego Dassault, który w 2002 oferując Rafale, przegrał nieznacznie z F-15K, ze względu gorsze przystosowanie do przenoszenia amerykańskiego uzbrojenia, oraz przedsiębiorstw rosyjskich, które również oferowały swoje samoloty 10 lat temu.

Faworytem postępowania jest Lockheed Martin, głównie ze względu na zastosowane technologie stealth, wymagane do skrytego atakowania celów w KRL-D oraz zwalczania w przyszłości chińskich J-20 (zobacz: Po oblocie J-20). Jednak w Seulu rosną wątpliwości, co do terminów dostaw i cen F-35.

Sytuację będzie starał się wykorzystać Boeing, który zaoferuje F-15, oparty o demonstrator Silent Eagle o zmniejszonej powierzchni odbicia radiolokacyjnego (zobacz: Stealth dla ubigich?). Przedstawiciele koncernu liczą, że Seul zdecyduje się na ich samolot z powodu niższych kosztów ich wprowadzenia do linii - zakup nowych F-15 byłby kontynuacją poprzednich zakupów. Zapewniają, że dostawy ok. 20-25 maszyn zostałyby zrealizowane do 2016.

Na lukratywny kontrakt liczy również Eurofighter GmbH. Przedstawiciele spółki zaoferowali transfer technologii, która będzie mogła zostać wykorzystana do stworzenia KF-X.

Budżet programu określono na równowartość 9 mld USD. Agencja DAPA wystąpiła niedawno o jego zwiększenie o kolejne 150 mln USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.