Boeing otrzymał wczoraj zmodyfikowane zlecenie Pentagonu na wyprodukowanie 8 bomb Massive Ordnance Penetrator (MOP) GBU-57A/B, w ramach pierwszej partii produkcji niskoseryjnej.
MOP jest bombą, przeznaczoną do niszczenia silnie ufortyfikowanych obiektów. Największa obecnie w arsenale USAF GBU-28, o masie 2,2 t, jest zdolna przebić do 30 m ziemi lub 6 m zbrojonego betonu. Możliwości te okazały się jednak zbyt małe, do zniszczenia części centrów dowodzenia w Iraku i górskich jaskiń w Afganistanie.
Prowadzone przez pewien czas prace nad zminiaturyzowanymi głowicami jądrowymi, zostały ostatecznie zarzucone, po bardzo silnej krytyce, również spoza granic USA.
Wyjściem okazało się skonstruowanie bomby zdecydowanie większego wagomiaru. Prace zlecono w 2004 Boeingowi. Powstała bomba MOP o masie 13,6 t, z czego 2,3 t stanowi silny ładunek wybuchowy. Pierwsze próby odbyły się w 2007, natomiast pierwszy testowy zrzut z pokładu samolotu - ze specjalnie przystosowanego B-52 - 2 lata później. Przedstawiciele producenta twierdzą, że GBU-57 jest w stanie pokonać 40-metrową warstwę litej skały lub 61 m standardowego, zbrojonego betonu (Bliżej MOP na B-2, 2009-07-23).
MOP ma być przenoszona przez bombowce B-2. Prace integracyjne prowadzone są pod nadzorem McDonnell Douglasa (należącego do Boeinga), z udziałem zakładów remontowych USAF i Northrop Grummana. Wydano na ten cel - w serii kolejnych, ujawnionych umów - ponad 80 mln USD.
Pierwotnie zakładano, że GBU-57 będą mogły być wykorzystywane operacyjnie od połowy 2010. Problemy techniczne, a przede wszystkim czasowe niedoinwestowanie programu, doprowadziły do poważnych opóźnień.
Pierwsza umowa, o dostawach 8 bomb produkcji niskoseryjnej, wraz z podwieszeniami i urządzeniami zrzutu, została podpisana między Pentagonem a Boeingiem we wrześniu ubiegłego roku. Miała wartość 20,3 mln USD.
W lutym 2011, za 15,2 mln USD, zawarto kolejną umowę, dotyczącą 3 bomb testowych, wraz z urządzeniami pomiarowo-kontrolnymi.
Wczoraj ujawniony kontrakt jest modyfikacją umowy z 2010. Oprócz wyprodukowania 8 egz. GBU-57 nakazuje przeprojektowanie elementów tylniej części bomby. W odróżnieniu od innych informacji o zawieranych umowach, w tej nie ujawniono terminu zakończenia prac. Stwierdzono jedynie, że Pentagon wyda na ten cel prawie 28,3 mln USD, przy czym kwota ta może jeszcze ulec zmianie.