Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Seryjne superbomby

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 08 kwietnia 2011

Boeing otrzymał wczoraj zmodyfikowane zlecenie Pentagonu na wyprodukowanie 8 bomb Massive Ordnance Penetrator (MOP) GBU-57A/B, w ramach pierwszej partii produkcji niskoseryjnej.

MOP w czasie przygotowań do próbnej detonacji na poligonie White Sands Missile Range, w 2007 / Zdjęcie: DO USA

MOP jest bombą, przeznaczoną do niszczenia silnie ufortyfikowanych obiektów. Największa obecnie w arsenale USAF GBU-28, o masie 2,2 t, jest zdolna przebić do 30 m ziemi lub 6 m zbrojonego betonu. Możliwości te okazały się jednak zbyt małe, do zniszczenia części centrów dowodzenia w Iraku i górskich jaskiń w Afganistanie.

Prowadzone przez pewien czas prace nad zminiaturyzowanymi głowicami jądrowymi, zostały ostatecznie zarzucone, po bardzo silnej krytyce, również spoza granic USA.

Wyjściem okazało się skonstruowanie bomby zdecydowanie większego wagomiaru. Prace zlecono w 2004 Boeingowi. Powstała bomba MOP o masie 13,6 t, z czego 2,3 t stanowi silny ładunek wybuchowy. Pierwsze próby odbyły się w 2007, natomiast pierwszy testowy zrzut z pokładu samolotu - ze specjalnie przystosowanego B-52 - 2 lata później. Przedstawiciele producenta twierdzą, że GBU-57 jest w stanie pokonać 40-metrową warstwę litej skały lub 61 m standardowego, zbrojonego betonu (Bliżej MOP na B-2, 2009-07-23).

Wizja bomby, szybującej ku celowi. GBU-57 naprowadzana będzie przy pomocy odbiornika GPS. W czasie próby z 2009 użyto jednak prototypu z prostym, bezwładnościowym systemem naprowadzania / Rysunek: Boeing

MOP ma być przenoszona przez bombowce B-2. Prace integracyjne prowadzone są pod nadzorem McDonnell Douglasa (należącego do Boeinga), z udziałem zakładów remontowych USAF i Northrop Grummana. Wydano na ten cel - w serii kolejnych, ujawnionych umów - ponad 80 mln USD.

Pierwotnie zakładano, że GBU-57 będą mogły być wykorzystywane operacyjnie od połowy 2010. Problemy techniczne, a przede wszystkim czasowe niedoinwestowanie programu, doprowadziły do poważnych opóźnień.

Pierwsza umowa, o dostawach 8 bomb produkcji niskoseryjnej, wraz z podwieszeniami i urządzeniami zrzutu, została podpisana między Pentagonem a Boeingiem we wrześniu ubiegłego roku. Miała wartość 20,3 mln USD.

W lutym 2011, za 15,2 mln USD, zawarto kolejną umowę, dotyczącą 3 bomb testowych, wraz z urządzeniami pomiarowo-kontrolnymi.

Wczoraj ujawniony kontrakt jest modyfikacją umowy z 2010. Oprócz wyprodukowania 8 egz. GBU-57 nakazuje przeprojektowanie elementów tylniej części bomby. W odróżnieniu od innych informacji o zawieranych umowach, w tej nie ujawniono terminu zakończenia prac. Stwierdzono jedynie, że Pentagon wyda na ten cel prawie 28,3 mln USD, przy czym kwota ta może jeszcze ulec zmianie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra