Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Seryjne superbomby

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 08 kwietnia 2011

Boeing otrzymał wczoraj zmodyfikowane zlecenie Pentagonu na wyprodukowanie 8 bomb Massive Ordnance Penetrator (MOP) GBU-57A/B, w ramach pierwszej partii produkcji niskoseryjnej.

MOP w czasie przygotowań do próbnej detonacji na poligonie White Sands Missile Range, w 2007 / Zdjęcie: DO USA

MOP jest bombą, przeznaczoną do niszczenia silnie ufortyfikowanych obiektów. Największa obecnie w arsenale USAF GBU-28, o masie 2,2 t, jest zdolna przebić do 30 m ziemi lub 6 m zbrojonego betonu. Możliwości te okazały się jednak zbyt małe, do zniszczenia części centrów dowodzenia w Iraku i górskich jaskiń w Afganistanie.

Prowadzone przez pewien czas prace nad zminiaturyzowanymi głowicami jądrowymi, zostały ostatecznie zarzucone, po bardzo silnej krytyce, również spoza granic USA.

Wyjściem okazało się skonstruowanie bomby zdecydowanie większego wagomiaru. Prace zlecono w 2004 Boeingowi. Powstała bomba MOP o masie 13,6 t, z czego 2,3 t stanowi silny ładunek wybuchowy. Pierwsze próby odbyły się w 2007, natomiast pierwszy testowy zrzut z pokładu samolotu - ze specjalnie przystosowanego B-52 - 2 lata później. Przedstawiciele producenta twierdzą, że GBU-57 jest w stanie pokonać 40-metrową warstwę litej skały lub 61 m standardowego, zbrojonego betonu (Bliżej MOP na B-2, 2009-07-23).

Wizja bomby, szybującej ku celowi. GBU-57 naprowadzana będzie przy pomocy odbiornika GPS. W czasie próby z 2009 użyto jednak prototypu z prostym, bezwładnościowym systemem naprowadzania / Rysunek: Boeing

MOP ma być przenoszona przez bombowce B-2. Prace integracyjne prowadzone są pod nadzorem McDonnell Douglasa (należącego do Boeinga), z udziałem zakładów remontowych USAF i Northrop Grummana. Wydano na ten cel - w serii kolejnych, ujawnionych umów - ponad 80 mln USD.

Pierwotnie zakładano, że GBU-57 będą mogły być wykorzystywane operacyjnie od połowy 2010. Problemy techniczne, a przede wszystkim czasowe niedoinwestowanie programu, doprowadziły do poważnych opóźnień.

Pierwsza umowa, o dostawach 8 bomb produkcji niskoseryjnej, wraz z podwieszeniami i urządzeniami zrzutu, została podpisana między Pentagonem a Boeingiem we wrześniu ubiegłego roku. Miała wartość 20,3 mln USD.

W lutym 2011, za 15,2 mln USD, zawarto kolejną umowę, dotyczącą 3 bomb testowych, wraz z urządzeniami pomiarowo-kontrolnymi.

Wczoraj ujawniony kontrakt jest modyfikacją umowy z 2010. Oprócz wyprodukowania 8 egz. GBU-57 nakazuje przeprojektowanie elementów tylniej części bomby. W odróżnieniu od innych informacji o zawieranych umowach, w tej nie ujawniono terminu zakończenia prac. Stwierdzono jedynie, że Pentagon wyda na ten cel prawie 28,3 mln USD, przy czym kwota ta może jeszcze ulec zmianie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.