Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Promy do muzeów i... prokuratury

Astronautyka, 13 kwietnia 2011

NASA wybrała 3 muzea, do których trafią wycofane promy kosmiczne. Chętnych było zdecydowanie więcej. Senator z Ohio, jednego z przegranych stanów, zażądał nawet dochodzenia w sprawie przetargu.


Discovery w czasie podchodzenia do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, w trakcie swojej ostatniej misji (STS-133) / Zdjęcie: NASA

NASA kończy już 30-letni okres wykorzystywania promów kosmicznych. Pierwszy start, Columbii, odbył się 12 kwietnia 1981. Ostatni planowany jest na 28 czerwca bieżącego roku (zobacz: Koniec lotów Discovery).

Wiąże się to ze sprzedaniem promów placówkom muzealnym. Jeden z nich, Enterprise, prototyp pozbawiony silników i powłoki odpornej na wysokie temperatury, wykorzystywany do lotów w atmosferze, trafił już w 1985 na wystawę w Smithsonian Institution w Waszyngtonie.

O pozostałe trzy promy rozgorzała zacięta walka ponad 20 instytucji muzealnych i to mimo wysokiej ceny wyjściowej - po 28 mln USD za egz. Prom kosmiczny gwarantuje bowiem zarówno zwiększenie wpływów od zwiedzających, jak i wzrost prestiżu lokalnych władz.

NASA zdecydowała ostatecznie, że Discovery trafi do Steven F. Udvar Hazy Center w Wirginii, części Narodowego Muzeum Lotnictwa i Kosmosu Smithsonian Institution. Atlantis pozostanie na Florydzie, w Centrum Kosmicznym im. Johna F. Kennedy`ego. Endeavour zostanie zaś przetransportowany do California Science Center w Los Angeles.

Wyboru placówek muzealnych podejmowano na podstawie wartości ofert finansowych, ale również tego, która lokalizacja związana była w największym stopniu z podbojem kosmosu i promami w szczególności oraz, która pozwoli na najszerszy dostęp zwiedzających. Dało to podstawę do subiektywnych decyzji i rozgoryczenia przegranych, pewnych, że to ich propozycja była najlepszą.

Swoje obiekcje wyrazili już przedstawiciele Teksasu, gdzie w sławnym Huston mieści się Centrum Lotów Kosmicznych im. Lyndona B. Johnsona. Z kolei reprezentujący stan Ohio senator Sherrod Brown wezwał do rozpoczęcia federalnego śledztwa w sprawie wyników przetargu. Zapewnił, że dzięki temu uda się zmienić decyzje NASA. Senator uważa, że jego stan, w którym odbył się pierwszy lot braci Wright, zasługuje bardziej niż inne na posiadanie promu kosmicznego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.