Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bałkańska modernizacja M-84?

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 13 kwietnia 2011

Serbia zwróciła się do Chorwacji i Słowenii w sprawie wspólnej modernizacji kuwejckich czołgów M-84. Nie wiadomo, czy oznacza to koniec rywalizacji Serbii i Chorwacji o lukratywne zlecenie.


Kuwejt podpisał umowę o zakupie 155 czołgów M-84AB w 1989. Rok później rozpoczęły się ich dostawy. Na zdjęciu pojazdy, które przybyły do Arabii Saudyjskiej już po zajęciu Kuwejtu przez Irak. Obecnie odbiorca wykorzystuje operacyjnie kilkadziesiąt takich wozów. Podstawowym czołgiem są jednak amerykańskie Abramsy / Zdjęcie: DO USA

W krajach byłej Jugosławii powstało kilka modernizacji czołgów M-84, czyli licencyjnych T-72. Prace realizowały jedynie dwa kraje, posiadające odpowiednią bazę przemysłową do tego celu: Chorwacja i Serbia.

Pierwsza stworzyła m.in. M-84A4 Sniper, z nowym SKO i celownikami oraz 1100-konnym silnikiem. Obecnie wojska lądowe tego kraju posiadają 75 wozów tego typu. Chorwaci stworzyli również głęboko zmodernizowane modele, M-95 Degmana i obecnie opracowywanego M-84D. Otrzymały one m.in. znacznie zmodyfikowane opancerzenie - wraz z wieżą nowego kształtu - nowoczesne systemy elektroniczne, w tym obserwacji nocnej, zsmu izraelskiego Rafaela oraz silnik o mocy 1200 KM. Wykorzystanie wielu zagranicznych podzespołów spowodowało, że będzie to być może nawet bardziej zaawansowany technicznie czołg, niż eksportowy PT-91M. Na razie istnieje jednak zaledwie kilka przebudowanych prototypów wersji D i jeden Degman.


Serbski M-84AS bardzo przypomina T-90S. Według nieoficjalnych informacji góruje nad nim mobilnością, rosyjski wóz ma natomiast mocniejsze opancerzenie / Zdjęcie: Yugoimport

Serbowie, którzy w odróżnieniu od Chorwatów nie posiadali zakładu produkcji finalnej, stworzyli tylko jedną, jednak głęboko zmodernizowaną wersję czołgu. Posiłkowali się przy tym podzespołami z Rosji, tworząc - w istocie - odmianę T-90.

W czerwcu 2004 ujawnili swojego M-84AS (inne oznaczenia to M-84AB1 i M-2001). Czołg ma zmodernizowany, warstwowy pancerz, wzmocniony pancerzem reaktywnym, nowy SKO i celowniki, najnowszą, szybkowymienną wersję armaty kalibru 125 mm, elektro-optyczny system zakłócający Sztora-1. Został również przystosowany do odpalania z lufy ppk 9K119 Refleks.

Niedawno przedstawiciele Serbii zwrócili się do władz Chorwacji i Słowenii, w celu stworzenia zespołu, który podjąłby się remontu i modernizacji kuwejckich M-84AB. Serbia i Chorwacja rywalizowały w ostatnich latach o ten kontrakt, przeprowadzone próby w Kuwejcie doprowadziły nawet do wyboru Degmana w 2007. Nie ma jednak doniesień o ostatecznej decyzji władz emiratu.

Propozycja Belgradu może oznaczać, że obecnie to Yugoimport, w ostatnich latach notujący imponujący wzrost sprzedaży (zobacz także: Kolejne 100 mln serbskiego importu do Iraku), jest teraz głównym oferentem dla Kuwejtu. Możliwym jest również, że samodzielnie oba kraje nie są w stanie przeprowadzić sprawnie remontów i modernizacji tak dużej partii czołgów. W produkcji M-84 uczestniczyło bowiem ok. 240 zakładów i ponad tysiąc poddostawców. Większość z nich znajduje się w granicach dzisiejszej Serbii i Chorwacji. Słowenia natomiast jest członkiem UE i może zaoferować obu krajom wsparcie polityczne.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.