Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Negocjator Mistrali zwolniony

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Marynarka wojenna, 20 kwietnia 2011

Prezydent Dmitrij Miedwiediew zwolnił głównego negocjatora umowy o zakupie okrętów Mistral. Negocjacje znalazły się ostatnio w impasie.

Prezydent FR Dmitrij Miedwiediew przyjął dymisję wiceadmirała Nikołaja Borisowa, zastępcy dowódcy WMF ds. uzbrojenia. Borisow prowadził dotąd ze strony rosyjskiej negocjacje dotyczące warunków zakupu francuskich śmigłowcowców desantowych Mistral. Według mediów, podpisał on niewygodny dla Rosjan protokół dotyczący warunków kontraktu i budowy okrętów w stoczniach rosyjskich (Problemy z Mistralami?, 2011-03-06). Jego zwolnienie ma umożliwić zmianę wynegocjowanych dotąd warunków. Admirał przeszedł w stan spoczynku.

Dziś ma odbyć się kolejna, być może decydująca runda negocjacji. Główny spór dotyczy wyposażenia oferowanych rosyjskiej flocie Mistrali. Rosjanie domagają się przekazania wraz z nimi licencji bojowego systemu informacyjno-dowódczego Zenith-9 i systemu dowodzenia flotą SIC-21. Według nieoficjalnych źródeł, Francuzi zgadzają się na przekazanie wraz okrętami systemu Zenith-9 bez licencji na jego powielanie, nie dopuszczają zaś w ogóle transferu SIC-21.

Rosjanie twierdzą, że wysoka cena francuskich okrętów (według wiceministra obrony Władimira Popowkina - ostatecznie nawet 1,5 mld Euro), na którą się zgodzili, musi zawierać nie tylko same okręty, ale też ich najważniejsze systemy wraz z licencją na ich wytwarzanie w FR i niezbędnymi technologiami. Według szefa Rostechnologii Siergieja Cziemiezowa, zostało to uzgodnione przez prezydentów obu krajów, ale nie jest realizowane na poziomie negocjatorów. Obecnie negocjacje nadzorują - ze strony FR wicepremier, szef Rady Nadzorczej OSK (Obiediniennoj sudostroitielnoj korporacji) Igor Sieczin, a ze strony francuskiej szef specjalnego sztabu prezydenta, gen. Benoit Puga.

Międzyrządowe porozumienie o zakupie Mistrali zostało zawarte 25 stycznia 2011 w Saint Nazaire (Umowa o Mistralach podpisana, 2011-01-25). Ostateczny kontrakt mają wynegocjować i podpisać Rosoboronexport i DCNS. Według uzgodnień ujawnionych w grudniu 2020, ma on dotyczyć zakupu 2 Mistrali i ewentualnej budowy 2 kolejnych w stoczniach rosyjskich. Rosjanie wybrali Mistrale po przetargu, którego rozstrzygnięcie nastąpiło w ciągu zaledwie 2 miesięcy i było jedynie formalnością (Mistral wygrał przetarg w FR, 2010-12-15).

Rosyjskie media podawały dość dokładne dane dotyczące warunków finansowych zawartych w porozumieniu podpisanym przez v-adm. Nikołaja Borisowa. Według Kommiersanta, 2 okręty miałyby kosztować 980 mln Euro, wydatki na logistykę 131 mln Euro, a przeszkolenie załóg i obsług 39 mln Euro. Porozumienie nie obejmowało transferu technologii. Nieoficjalnie wiadomo, że za licencje i dokumentację nie objętą porozumieniem Francuzi żądają 90 mln Euro. Samą dokumentację są gotowi oddać za darmo, jeśli Rosjanie jednoznacznie zdecydują się na zakup 2 kolejnych Mistrali.

Nie jest jasne, jakie będą koszty ewentualnej przebudowy okrętów według specyficznych wymagań WMF. Wiadomo, że Rosjanie chcieliby ich dostosowania do bazowania rodzimych śmigłowców (Ka-52 na pokładzie Mistrala, 2009-12-01), a także wzmocnienia kadłubów, by Mistrale mogły bezpiecznie operować na akwenach północnych pokrytych grubą warstwą lodu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.