Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IDEF 2011: Nowości Otokar

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 12 maja 2011

Na IDEF Otokar zaprezentował pełnowymiarowy model przyszłego tureckiego czołgu podstawowego Altay, kto ARMA 8x8 z wieżą Mizrak-30, oraz dwie wersje kto ARMA 6x6, w tym odmianę dla saperów z hydraulicznym ramieniem.

Altay będzie czołgiem z 4-osobową załogą (dowódca, celowniczy, kierowca, ładowniczy), napędzanym 1500-konnym silnikiem. Uzbrojenie stanowić ma 120-mm armata o długości 55 kalibrów, sprzężona z 7,62-mm ckm. Na wieży ma się znaleźć zsmu z wkm kalibru 12,7 mm

Pierwotne doniesienia mówiły o pokazaniu na wystawie w Stambule prototypu nowego czołgu rodem z Turcji (patrz: Prototyp Altay na IDEF 2011, 2011-05-04), jednak obecnie projekt rozwijany od 2009 jest na etapie zakończonych prac koncepcyjnych i rozpoczętych szczegółowych prac projektowych. Stąd też na IDEF zaprezentowano pełnowymiarowy model (przyszły demonstrator technologii) Altay, który tworzony jest przez konsorcjum z wiodącą rolą koncernu Otokar - komponenty dostarczać będą Aselsan, Roketsan, MKE i wielu innych tureckich i zagranicznych przedsiębiorstw.

Otokar, mający wiodącą rolę w projekcie pierwszego tureckiego czołgu podstawowego, powstał 24 lata temu, a dzisiaj blisko 25 tysięcy produkowanych przez niego pojazdów używanych jest przez Turcję i ponad 20 innych państw

Pierwszy prototyp przyszłego czołgu podstawowego ma się pojawić dopiero pod koniec 2012. Pojazd zaliczany jest do 3. generacji plus i rozwijany w ramach projektu MITÜP (Milli Tank Üretim Projesi) Altay. Pierwotne plany zakładają budowę 250 wozów, zaś docelowe do 1000 czołgów, w seriach produkcyjnych po 250. W Altay będzie implementowany sko Volkan-III/TAKS, rozwijany przez Aselsan i STM (oddział SSM).

Kołowy transporter opancerzony ARMA 8x8 (z możliwością pływania) ma 2-osobową załogę (kierowca, dowódca) i przewozi do 10 żołnierzy desantu. Pojazd wyposażono w hydropneumatyczne zawieszenie, a jego masa nie przekracza 24 t

Ponadto w Stambule po raz pierwszy pokazano publicznie transporter opancerzony ARMA 8x8, powiększoną odmianę ARMA 6x6. Rozwój pojazdu rozpoczął się w 2007, obecnie istnieją 3 prototypy, zaś Otokar ma być zdolny do produkcji seryjnej transportera od II połowy 2011. Jego uzbrojenie na targach stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Mizrak-30. Obok wersji 8x8 zaprezentowano również, przeznaczoną dla saperów odmianę ARMA 6x6 EOD z sterowanym z wnętrza pojazdu wysięgnikiem do prac przy ładunkach wybuchowych.

Zaprojektowany własnymi siłami przez Otokar zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Mizrak-30 ma możliwość zamontowania uzbrojenia artyleryjskiego o kalibrach od 20 do 40 mm. Bezzałogowa wieża sterowana jest spod pancerza (nie wymaga kosza, co zmniejsza zajmowaną przez nią przestrzeń kadłuba) przez jedną lub opcjonalnie dwie osoby (dowódcę i  strzelca). Każda z nich ma własny stabilizowany system celowniczy, wyposażony w nocną, niechłodzoną kamerę termowizyjną i dzienną kamerę CCD

ARMA 6x6 EOD napędzany jest 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 450 KM. Załoga pojazdu to 6 osób, masa - 18,5 t, prędkość maksymalna - 105 km/h, zasięg - do 700 km (przy prędkości 60 km/h)

Najważniejszy element wozu dla saperów stanowi składany na lewą burtę pojazdu wysięgnik-manipulator wyposażony w kamery i sterowany z wnętrza pojazdu, z wymiennym osprzętem, m.in. przecinakiem, czy armatką wodną do niszczenia podejrzanych ładunków / Zdjęcia: Remigiusz Wilk


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.