Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Walka o indonezyjskie zamówienie

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 31 sierpnia 2011

Niemiecka Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) zwróciła się do Turcji o wspólne oferowanie Indonezji okrętów podwodnych Typu 209. Konkurentem jest Daewoo Shipbuilding and Marine.

Jeden z 9 południowokoreańskich okrętów podwodnych Typu 209, Nadaeyung (SS 069). Obecnie miejscowe stocznie dostarczają marynarce wojennej Republiki Korei nowsze jednostki Typu 214. Na 9 zamówionych, 3 weszło już do służby / Zdjęcie: US Navy

Indonezja posiada obecnie jedynie 2 okręty podwodne - zakupione w Niemczech jednostki Typu 209/1300. To niewiele, biorąc pod uwagę wielkość 230-milionowego państwa i rozległość jego wód terytorialnych.

Władze w Dżakarcie zdecydowały się więc pozyskać kolejną parę okrętów podwodnych. Dwa lata temu negocjowano z Rosją zakup dwóch jednostek typu Kilo (zobacz: Miliard dolarów kredytu dla Indonezji), jednak ostatecznie transakcja nie została zrealizowana.

Odrzucono również ofertę Francji i w rozgrywce o lukratywny kontrakt pozostała jedynie południowokoreańska Daewoo Shipbuilding and Marine. Stocznia ta przeprowadziła remonty obu indonezyjskich okrętów podwodnych, a obecnie proponuje nowe jednostki Typu 209. Ma w ich budowie ogromne doświadczenie - przekazała własnej marynarce wojennej 9 takich OP, korzystając z niemieckiej licencji.

Pierwotnie Daewoo miało oferować parę okrętów we współpracy z licencjonodawcą, niemiecką HDW. Z biegiem czasu zdecydowała się jednak na samodzielne działania.

W związku z tym Niemcy - nie chcąc być wykluczonym z przetargu - zwrócili się z powodzeniem do tureckiej agencji zamówień wojskowych (SSM), z ofertą współpracy przy sprzedaży OP dla Indonezji. Najwyżsi rangą przedstawiciele władz Turcji złożyli kilka wizyt w Dżakarcie, proponując zakup jednostek Typu 209, które mogłyby zostać zbudowane w stoczni Golcuk, należącej do spółki STM (dostawcy jednostek tego typu dla tureckiej floty), przy wsparciu licencyjnym HDW.

Jednocześnie Turcja oferuje wydzierżawienie 1-2 własnych OP na okres przejściowy, przed zrealizowanie dostaw nowych jednostek, oraz włączenie w proces produkcji i serwisu spółek indonezyjskich, w tym państwowej stoczni PT-PAL. Oferenci liczą przy tym na wykorzystanie dobrych stosunków, łączących oba muzułmańskie kraje.

Mimo tych zabiegów, Koreańczycy są pewni zwycięstwa w przetargu o szacowanej wartości ok. 1 mld USD. Twierdzą, że można spodziewać się podpisania umowy o wyborze Daewoo, jako preferowanego dostawcy, jeszcze w bieżącym roku. Faktem jest bowiem, że ewentualny zakup koreańskich OP wpisałby się w szereg projektów wojskowych realizowanych przez oba kraje. Największe z nich związane są z wojskami lotniczymi: zakupem samolotów szkolno-bojowych (zobacz: Indonezja kupiła T-50) oraz wspólnym opracowaniem myśliwca nowej generacji (zobacz: KF-X z Indonezją).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.