Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Związki o upadłości AA

Lotnictwo cywilne, 30 grudnia 2011

Według pracowników i związków zawodowych American Airlines (AA), za złą sytuację przewoźnika nie odpowiadają za wysokie pensje zatrudnionych, ale błędy w zarządzaniu.

Napięcie między pracownikami a zarządem przedsiębiorstwa trwa od lat. Na zdjęciu jeden z protestów pilotów z 2008, w trakcie którego wskazywali na słabe zarządzenie i organizację pracy, która przekładała się m.in. na osiągnięcie najniższych not w USA za wielkość opóźnień i liczbę odwołanych lotów / Zdjęcie: laist.com

AA ogłosiła upadłość 29 listopada bieżącego roku, głównie ze względu na wysokość zadłużenia, które osiągnęło ok. 30 mld USD, przekraczając wartość aktywów. Według informacji zarządu, bankructwo zawiesza wiele przepisów, w tym porozumienia płacowe, co pozwoli nie tylko odroczyć spłaty długów, ale i zmniejszyć wielkość funduszu wynagrodzeń. Finansiści linii szacują, że w porównaniu do innych przewoźników, którzy ogłosili upadłość w poprzednich latach, AA wydaje co roku na pracowników ok. 600-800 mln USD więcej (zobacz: Bankructwo American Airlines). Zarząd wskazuje, że średnia pensja pilota AA, bez dodatków, wynosi ok. 148 tys. USD rocznie, zaś stewardess ok. 48 tys. USD.

Stanowisko to spotkało się ze zdecydowanym protestem związków zawodowych. Ich przedstawiciele wskazują, że główną przyczyną problemów finansowych spółki nie są zbyt wysokie płace, ale błędy w zarządzaniu.

Dotyczy to np. zbyt późnego zamówienia nowych, oszczędnych samolotów pasażerskich. Nie sfinalizowane jeszcze zamówienie na 460 nowych maszyn (zobacz: Największy kontrakt w historii), nie zmieni szybko sytuacji, w której większość floty AA tworzą kilkunastoletnie Boeingi 757 i 767 oraz McDonnell Douglasy MD-82 i 83 (zobacz też: Stare, bo amerykańskie?), podczas gdy konkurencja wykorzystuje już - przynajmniej częściowo - maszyny nowej generacji, zużywające nawet o 15% mniej paliwa.

Pracownicy wskazują też na błędy w konstruowaniu siatki połączeń, które doprowadziły do oddania wielu intratnych linii innym przewoźnikom. Wreszcie przywołują wydarzenia sprzed kilku lat. Nieprawidłowości w montażu wiązek kabli elektrycznych instalacji hydraulicznej samolotów rodziny MD-80, na co zwracały wcześniej uwagę władze lotnicze, doprowadziły do uziemienia samolotów, odwołania tysięcy lotów, a w konsekwencji - ogromnych strat finansowych (zobacz: Tysiące odwołanych lotów).

Ten rysunek pokazuje kraje, do których latają samoloty AA. Widoczny całkowity brak zainteresowania Afryką, Bliskim Wschodem, Australią i Oceanią, środkową Europą oraz Skandynawią

Związki negują również stwierdzenia o za wysokich pensjach. Przypominają, że 2003 pracownicy zgodzili się - dla ratowania spółki - na ograniczenie funduszu płac. Dzięki temu osiągnięto oszczędności rzędu 1,6 mld USD. Zarząd wypłacił sobie wtedy premie w wysokości 100 mln USD... Na mocy zawartych wtedy porozumień, zmieniono też godziny pracy, zaszeregowanie, etc. Część pilotów utraciła z tego powodu nawet do 80 tys. USD rocznie, a odprawy spadły o połowę.

Sytuacja ta powoduje rosnącą frustrację pracowników. Stan upadłości powoduje, że możliwości działania związków zawodowych zostały bardzo ograniczone. Chcą one jednak, by do opinii publicznej w USA dotarł również ich punkt widzenia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra