Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wildcat zakończył próby morskie

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 20 lutego 2012

Prototyp najnowszego śmigłowca pokładowego Royal Navy, AW159 Lynx Wildcat, zakończył drugą, finalną turę prób morskich na pokładzie fregaty HMS Iron Duke.

Nowy śmigłowiec to rozwinięcie maszyn rodziny Lynx, służących od lat 1970. Wildcata wyposażono silniki LHTEC (joint-venture Rolls Royce`a i Honeywella) CTS800-4N o mocy startowej 1362 KM każdy (standardowe Rolls Royce Gem mają moc 1000 KM). Pozwoliło to na zwiększenie maksymalnej masy startowej, z 5,3 do 6,25 t, udźwigu, pułapu oraz zasięgu. Prędkość maksymalna zbliża się do granicy 300 km/h. AW159 zostaną wyposażone w nowoczesną awionikę, nosową głowicę optoelektroniczną z kamerami: dzienną i pracującą w podczerwieni oraz laserowym wskaźnikiem celów. W wersji morskiej otrzymają także dookolny radar skanowany fazowo Selex Galileo 7400E. Będą zdolne do przenoszenia całej palety uzbrojenia, od karabinów maszynowych, przez torpedy, po wyspecjalizowane systemy ZOP / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Próby prototypu ZZ402 na pokładzie fregaty HMS Iron Duke zostały podzielone na dwie 10-dniowe tury. Pierwszą zrealizowano w połowie stycznia, drugą - miesiąc później. W ich trakcie wykonano 390 startów i lądowań (w tym 79 nocnych, w wykorzystaniem gogli noktowizyjnych), w różnych warunkach pogodowych, określając bezpieczne warunki użytkowania tych śmigłowców.

Nie były to jednak pierwsze dyslokacje na okręty wojenne. Wstępne, 4-tygodniowe próby zrealizowano październiku i grudniu ubiegłego roku, na pokładzie okrętu pomocniczego Argus (zobacz: Wildcat na pokładzie.

Brytyjski resort obrony zamierza kupić łącznie 62 takie śmigłowce, z których 28 zostanie przydzielonych do lotnictwa Royal Navy jako śmigłowce pokładowe dla fregat i niszczycieli. Pierwsze z nich powinny rozpocząć służbę w 2015.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.