Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy F-35 dla Holandii

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 05 kwietnia 2012

Wczoraj przedstawiciele Lockheed Martina poinformowali, że 1 kwietnia linię montażową opuścił pierwszy F-35A Lightning II dla Holandii. Powinien zostać przekazany wojsku latem.

Samolot określany jako AN-1 po malowaniu, testach naziemnych i w locie, trafi do bazy lotniczej Eglin, gdzie będzie służył do dalszych prób i szkolenia pierwszych holenderskich pilotów oraz mechaników / Zdjęcie: Lockheed Martin

Rząd Holandii podpisał w 2008 wstępną umowę o zakupie dwóch myśliwców testowych. Mimo zdecydowanego sprzeciwu opozycji, a później także części ugrupowań koalicyjnych - co doprowadziło do negatywnej dla Lightningów II uchwały parlamentarnej (zobacz: Holandia - ku rezygnacji z F-35) - władzom udało się ostatecznie przeforsować w kwietniu ubiegłego roku swoją pierwotną decyzję.

Na jej podstawie Lockheed Martin realizuje prace przy obu maszynach, przy czym w stosunku do pierwszej udało się 1 kwietnia zakończyć prace montażowe. Przedstawiciele koncernu zapowiedzieli, że latem maszyna zostanie przekazana do bazy wojsk lotniczych Eglin, gdzie rozpocznie się szkolenie holenderskich pilotów i mechaników (myśliwce, jako egz. testowe nie trafią na razie do Holandii - będą wykorzystane do finalizowania programu prób).

Holandia zaangażowała się w program JFS (którego pokłosiem jest F-35) jako partner przemysłowy, inwestując 800 mln USD w fazę badawczą. W zamian holenderskie ośrodki naukowe realizują m.in. zlecenia, dotyczące opracowania instalacji elektrycznej, a zakłady przemysłowe dostarczają elementy płatowca.

Egz. testowe zostały wycenione: pierwszy na 99,7 mln Euro (ok. 130 mln USD), drugi na ok. 90 mln Euro. Co prawda przepisy wymagają przeprowadzenia formalnego wyboru następców starych F-16, zakup pary Lightningów II przesądza w praktyce o nabyciu seryjnych maszyn.

Niewiadomą pozostaje ich liczba. Pierwotnie zakładano, że Holandia kupi 85 myśliwców, kosztem ok. 6 mld Euro. Ich eksploatacja w ciągu 30 lat miała pochłonąć nieco ponad 9 mld. Już od paru lat wiadomo, że kwoty te byłyby wyższe (zobacz: Holenderskie ostrzeżenie). Byłyby, gdyż w obecnym okresie cięć budżetowych, niemal pewnym jest, że holenderskiego resortu obrony nie będzie po prostu stać na tak dużą flot myśliwców (zobacz: Co siódmy straci pracę). Jak do tej pory w sprawie tej nie podjęto jednak decyzji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.