Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ostatni lot Discovery

Astronautyka, 17 kwietnia 2012

Dzisiaj z przylądka Canaveral po raz ostatni wzbił się w powietrze prom kosmiczny Discovery. Tym razem na grzbiecie specjalnie zmodernizowanego Boeinga 747. Wahadłowiec trafił do muzeum.

Ostatni lot... Widoczne uszkodzenia powierzchni płatowca Discovery to skutek ostatniej misji. Wykonanie przez NASA remontu, który towarzyszył przygotowaniu kolejnego startu, a nawet prac w odniesieniu do powłoki płatowca, byłoby marnotrawstwem. Odrestaurowanie eksponatu - tylko pod kątem potrzeb zwiedzających - jest już zadaniem muzeum / Zdjęcie: NASA

Discovery był 4. z 6 amerykańskich promów kosmicznych. Jego pierwsza misja orbitalna odbyła się 30 sierpnia 1984, ostatnia - 9 marca 2011. Wahadłowiec odbył łącznie 39 lotów, przebywając ponad ziemską atmosferą przez dokładnie 365 dni (zobacz: Koniec lotów Discovery). W ten sposób stał się najczęściej wykorzystywanym pojazdem tego typu.

Dzisiaj, dokładnie o 7.00 rano czasu miejscowego, jeden z dwóch specjalnie przebudowanych do roli nosicieli wahadłowców Boeing 747 (ten sam, który dostarczył na przylądek Canaveral Discovery w listopadzie 1983) wystartował z Centrum Kosmicznego im. Johna F. Kennedy'ego. Samolot skierował się ku stolicy USA, gdzie wylądował na Washington Dulles International Airport. Na lotnisku tym bowiem znajduje się Steven F. Udvar-Hazy Center, filia narodowego muzeum lotnictwa i przestrzeni kosmicznej (National Air and Space Museum, NASM), które z kolei jest częścią Instytutu Smithsona.

Centrum jest jedną z czterech placówek muzealnych, które otrzymują wycofywane wahadłowce: Discovery, Atlantis, Endeavour oraz używanego do testów w atmosferze ziemskiej Enterprise`a (zobacz: Kto przygarnie wahadłowce?). Otrzymanie promu przez NASM było przesądzone - jest to bowiem największa placówka muzealna, związana z lotnictwem i astronautyką w USA. Podobnie pewne zachowania innego egz. (Atlantisa) było Centrum Kosmiczne im. Johna F. Kennedy'ego. O pozostałe dwa wahadłowce rozegrała się zacięta walka, w której licytowano dziesiątki mln USD oraz sięgano po wsparcie lokalnych senatorów.

Ostatecznie zdecydowano, że Endeavour trafi do los Angeles, do California Science Center, zaś Enterprise do Interpid Sea-Air-Space Museum w Nowym Jorku.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.