Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Iran buduje kopię RQ-170

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 22 kwietnia 2012

Iran rozpoczął budowę kopii amerykańskiego bezzałogowca stealth RQ-170 Sentinel. Przedstawiciele Gwardii Rewolucyjnej twierdzą, że złamali kody pamięci jego komputera pokładowego.

Zdobyczny RQ-170 został pokazany publicznie pod Wieżą Wolności 11 lutego, w 33 rocznicę zwycięstwa rewolucji w Iranie / Zdjęcie: Atta  Kenare

Według półoficjalnej irańskiej agencji Mehr, szef lotnictwa Korpusu Strażników Rewolucji gen. Amir Ali Hajizadeh poinformował o rozpoczęciu budowy kopii amerykańskiego bezzałogowca stealth Lockheed Martin RQ-170 Sentinel. W grudniu 2011 Irańczykom udało się przechwycić i sprowadzić na ziemię bsl tego typu, wykonujący lot szpiegowski nad terytorium Iranu (Irańczycy zestrzelili RQ-170?, 2011-12-05). Amerykanie twierdzili wówczas, że Sentinel i jego wyposażenie powinny ulec autodestrukcji. Tymczasem kilka dni później Irańczycy zademonstrowali sprawiający wrażenie kompletnego bsl (RQ-170 w rękach Iranu, 2011-12-09).

Przedstawiciele Gwardii Rewolucyjnej twierdzą, że o dostęp do zdobycznego bezzałogowca zwróciło się kilka krajów. W najbardziej agresywnej formie mieli to czynić Rosjanie i Chińczycy. Wysokiej rangi przedstawiciele ich wywiadów pojawili się w Teheranie wkrótce po przechwyceniu RQ-170. Być może specjaliści z tych państw pomogli Irańczykom uzyskać dostęp do danych zaszyfrowanych w pamięci komputera pokładowego RQ-170, co miało się udać. O tym z kolei poinformował dowódca marynarki Korpusu Strażników Rewolucji kontradm. Ali Fadavi.

Kontradmirał Fadavi powiedział, że udało się m.in. odtworzyć zapisy dotyczące historii eksploatacji zdobycznego RQ-170. Irańczycy odtworzyli na przykład datę jego naprawy i powrotu do lotów w 2010 oraz przebieg lotu w operacji przeciwko Osamie bin Ladenowi w Pakistanie (Zginął Osama bin Laden, 2011-05-02). Po rozszyfrowaniu danych miało się okazać, że lot, w którym Korpus Strażników Rewolucji przechwycił Sentinela, był jego pierwszą misją nad Iranem.

Według nieoficjalnych informacji, przejęcie kontroli nad amerykańskim bezzałogowcem stealth było możliwe dzięki zakupionej na Białorusi rosyjskiej stacji rozpoznania radioelektronicznego 1Ł222 Awtobaza. Prawdopodobnie wygenerowała ona fałszywy sygnał satelitarnego systemu pozycjonowania (GPS), według którego RQ-170 wylądował w irańskiej bazie. Lądowanie było jednak mało precyzyjne, więc zakończyło się uszkodzeniem podwozia bezzałogowca. Wielu ekspertów kwestionuje taki scenariusz, twierdząc że zakłócenie nawigacyjnego systemu bezwładnościowo-satelitarnego nie jest takie proste. Być może więc amerykański bezzałogowiec po prostu awaryjnie wylądował na terytorium Iranu, a że nie był wyposażony w system autodestrukcji, wpadł w ręce Irańczyków bez poważniejszych uszkodzeń.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.