Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Piloci odmawiają latania F-22

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 06 maja 2012

Dwóch pilotów Air National Guard poinformowało o odmowie latania myśliwcami stealth F-22 z powodu zagrożenia niedotlenieniem. Zwrócili się o opiekę prawną do republikańskiego kongresmana Adama Kinzingera.

W 2011 USAF kilkakrotnie wstrzymywały loty swych najnowocześniejszych myśliwców - F-22 (Wstrzymane loty F-22, 2011-10-25). Głównym powodem były problemy z pokładową wytwornicą tlenu (OBOGS). Zawieszanie lotów spowodowało problemy z utrzymaniem cyklu szkolenia pilotów. USAF zdecydowały nawet o przebudowie instalacji tlenowej, by ta stała się bezpieczniejsza w użytkowaniu (Izrael modyfikuje F-16I, a USA F-22, 2012-01-27). Jak się okazuje, nie przekonało to jednak pilotów Air National Guard: mjr. Jeremy Gordona i kpt. Josha Wilsona z 94th Fighter Squadron 1st Fighter Wing w Joint Base Langley-Eustis w Wirginii. W audycji 60 Minutes telewizji CBS (zdjęcie: CBS 60 Minutes) powiedzieli oni, że nie latają F-22 od stycznia, bo obawiają się, że działanie OBOGS nadal nie jest niezawodne.

Anoksja jest podstępna - stwierdził mjr Gordon w audycji. Wilson opowiedział o swoim doświadczeniu z tym zjawiskiem. To był... rodzaj surrealistycznego doświadczenia, (...) potrzebowałem ogromnej koncentracji, by wykonać proste zadania. A uruchomienie instalacji awaryjnej jest - jak stwierdził - bardzo trudne. Obaj piloci wcześniej zwrócili się, jako whistleblowers (ang. gwizdkowy, osoba informująca o nieprawidłowościach ukrywanych przez władze czy instytucje publiczne, w USA i innych krajach mogąca liczyć na pewną pomoc organizacji oficjalnych) o wsparcie do republikańskiego kongresmana Adama Kinzingera, który także wystąpił w audycji prowadzonej przez Lesley Stahl.

Gordon i Wilson, weterani wojny w Iraku w 2003, powiedzieli, że nie są jedynymi pilotami F-22, którzy odmówili latania tymi samolotami. W ciągu 7 miesięcy od wznowienia lotów F-22 zdarzyło się już 11 przypadków anoksji. To astronomiczna ilość, bezprecedensowa w USAF - powiedział Gordon. Gen. Michael Hostage, dowodzący Air Combat Command, które zdecydowało o odwieszeniu lotów broni tej decyzji: Staramy się ograniczyć ryzyko do minimum. Wilson odpowiedział na to, że piloci, którzy zdecydowali się nadal latać F-22 zawierają dodatkowe ubezpieczenia na życie. Wszyscy czekają na to, co się wydarzy. Nikt nie powinien być zaskoczony kolejnymi problemami - podsumował sytuację.

Gen. Hostage przyznał pod koniec kwietnia, że pewna, niewielka liczba pilotów odmawia latania F-22. Mimo problemów najdroższe w historii myśliwce wykonują zadania bojowe, także poza granicami USA (F-22 w ZEA, 2012-05-01). Realizowany jest także program ich modernizacji (Modernizacja awioniki F-22A, 2012-03-27).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.