Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Izrael modyfikuje F-16I, a USA F-22

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 27 stycznia 2012

Izrael modyfikuje instalację tlenową swych myśliwców F-16I, a USAF wyposażają myśliwce stealth F-22 w czujniki szkodliwych substancji. Oba kraje chcą uniknąć kolejnych kłopotów z systemami OBOGS.

Izraelskie wojska lotnicze od co najmniej 4 lat poszukują przyczyn zatruć pilotów myśliwców F-16I. W ich instalacjach tlenowych, zasilanych wytwornicami OBOGS (On-Board Oxygen Generating Systems), wykryto kancerogenny formaldehyd (Formaldehyd w F-16I z wytwornicy tlenu?, 2008-03-27), pochodzący najprawdopodobniej z gazów wylotowych silnika. Pod jego wpływem (lub też innych substancji) piloci wracali z lotów z podrażnionymi oczami i gardłem.

Do tej pory nie wyjaśniono ostatecznie przyczyny tego zjawiska, a próby modyfikacji silników Pratt & Whitney F100-229 (o złe funkcjonowanie podejrzany jest jeden z ich systemów) nie powiodły się. Dowództwo IDF zdecydowało więc o zastosowaniu w instalacjach pokładowych F-16I specjalnych filtrów, które mają uniemożliwić przedostawanie się do organizmów pilotów trujących substancji. Wprowadzono też program monitorowania niekorzystnych zjawisk związanych z możliwym dostawaniem się do kabin i systemów tlenowych F-16I podejrzanych substancji.

Z kolei Amerykanie, którzy mają podobne problemy z samolotami wyposażonymi w OBOGS (te wytwornice, które ok. 20 lat temu zastąpiły wcześniej stosowane butle z ciekłym tlenem, instalowane są m.in. A-10, F-15E, F-16, F/A-18 i F-22) zdecydowali się wyposażyć swe najnowocześniejsze myśliwce - F-22 w komercyjne analizatory chemiczne. Program ich zabudowania w 170 samolotach ma kosztować USAF 7 mln USD. Warto przypomnieć, że niesprawność systemu wytwarzania tlenu jest uznawana za jedną z możliwych przyczyn katastrofy F-22 na Alasce (Katastrofa Raptora - wina pilota, 2011-12-16), a loty myśliwców tego typu były już kilka razy wstrzymywane z powodu kłopotów z OBOGS (Wstrzymane loty F-22, 2011-10-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.