Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Modernizacja awioniki F-22A

27 marca 2012

Dowództwo USAF poinformowało o dostawach zmodernizowanych Raptorów z oprogramowaniem awioniki wersji 3.1, które pozwala na atakowanie celów lądowych.

F-22 Raptor, przydzielony do 525. Dywizjonu Myśliwskiego w bazie lotniczej Elmendorf na Alasce. Ten myśliwiec jest jednym z 87 ostatnio wyprodukowanych z rozszerzonym systemem operacyjnym, w którym można zastosować rozwiązania stosowane w myśliwcach F-35 / Zdjęcie: USF

Wraz z zaprzestaniem produkcji F-22A (zobacz: Oblot ostatniego Raptora, 2012-03-19), trwa proces modernizacji służących już myśliwców stealth. Uzyskały one zdolność do działań operacyjnych dzięki oprogramowaniu poziomu 3.0, wdrażanym od początku pierwszej dekady XXI w.

W 2009 rozpoczęły się prace nad wersją 3.1. Obejmuje zdolność do generowania obrazu wysokiej rozdzielczości powierzchni ziemi, z pokładowej stacji radiolokacyjnej z anteną ze skanowaniem fazowym, dodatkowe możliwości prowadzenia walki radioelektronicznej oraz wykorzystanie poszerzonej palety uzbrojenia. Zamiast dwóch 450-kilogramowych bomb JDAM w komorze uzbrojenia można przenosić do 8 110-kilogramowych bomb GBU-39 SDB, wyposażonych w system INS/GPS i przeznaczonych do niszczenia celów stacjonarnych (nie będą jeszcze mogły atakować odmianą GBU-40, z termiczną głowicą naprowadzającą z automatycznym rozpoznawaniem celów, do niszczenia obiektów ruchomych). Cele mogą być wprowadzane samodzielnie przez pilota.

Program modernizacji Raptorów obejmuje kolejne modyfikacje, wersji 3.2 odmian A, B i C oraz 3.3, które zapewnią możliwość wykorzystania najnowszych modeli podstawowych pocisków powietrze-powietrze, czyli z AIM 9X Sidewinder i AIM-120D AMRAAM, dodatkowych modeli bomb oraz wprowadzenia przekazu informacji standardu Link 16, co umożliwi wymianę informacji między Raptorami, a najnowszymi samolotami USAF. Zakończenie tego procesu planowane jest na lata 2020-2025 i w całości obejmie jedynie część samolotów operacyjnych, a więc 85 z 149 egz. Pozostałe, starsze, ze względu na słabą moc obliczeniową komputerów pokładowych, nie będą dostosowane do najnowszego systemu przekazu danych. Modernizacje całkowicie omijają natomiast samoloty wykorzystywane do szkolenia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.