Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Eurosatory: Ukraińskie przeboje eksportowe

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 14 czerwca 2012

Charkowskie Biuro Konstrukcyjne im. Morozowa (ChKBM) silnie zaznaczyło swoją obecność na Eurosatory, wystawiając czołg T-84 Opłot-M i kto BTR-4.

 Nad sylwetką najnowszego czołgu T-84 Opłot-M z partii 49 wozów przygotowanych dla Tajlandii, góruje niezależny, panoramiczny przyrząd obserwacyjny dowódcy, wyposażony w kanał telewizyjny, termowizyjny i dalmierz laserowy

ChKBM prezentowało swoje produkty na stoisku UkrOboronPromu, przedsiębiorstwa odpowiedzialnego za eksport produktów ukraińskiej zbrojeniówki. Mocnym punktem był czołg podstawowy T-84 Opłot-M, czyli najnowszy reprezentant linii rozwojowej wozów T-64/T-80D/T-84 opracowywanych przez biuro im. Morozowa. Pojazd w wersji pokazywanej w Paryżu został zamówiony w liczbie 49 w 2011 przez wojska lądowe Tajlandii (Tajlandia kupiła 49 Opłotów, 2011-09-02).

Ukraińcy potwierdzili, iż kontrakt jest realizowany i rozpoczęły się przygotowania do produkcji. Czołgi mają trafić do pododdziałów 2. batalionu kawalerii Gwardii Królewskiej z Fort Chakkraphongse, 4. batalionu kawalerii Gwardii Królewskiej z Kiakkai, 8. batalionu kawalerii z Fort Suranani i 9. batalionu kawalerii z Fort Ekathotsarot. Docelowo Tajlandczycy chcieliby zakupić nawet 100-200 pojazdów tego typu (Tajlandia kupuje 200 Opłotów, 2011-03-28).

T-84 w tej konfiguracji zaprezentowano po raz pierwszy w drugiej połowie 2008, a sam czołg wprowadzono do ukraińskiej armii w 2009 (Opłot przyjęty do uzbrojenia, 2009-06-03). Jego główne uzbrojenie stanowi 125-mm armata KBA-3 strzelająca amunicją rozdzielnego ładowania. Obok pancerza właściwego, ochronę zapewnia dwuwarstwowy pancerz reaktywny Nóż-2. Napęd 50-tonowego T-84 Opłot-M zapewnia 1200-konny silnik wysokoprężny 6TD-2E.

System kontroli ognia czołgu ma funkcje typowe dla nowoczesnego czołgu, jak układ zgrywania osi armaty z osią celownika i niezależny panoramiczny przyrząd obserwacyjny dowódcy, wyposażony w niezależną od celownika działonowego kamerę termowizyjną i dalmierz laserowy.

Hitem eksportowym ostatnich lat stały się transportery opancerzone BTR-4 (Początek produkcji BTR-4 w Charkowie, 2008-11-27), ponad 500 wozów sprzedanych zostało do Iraku (BTR-4 i Mi-8T dla Iraku z Ukrainy, 2011-06-01, Irak odrzucił BTR-4E?, 2012-05-21) oraz Kazachstanu (BTR-4 z Kazachstanu, 2012-05-08). Swoją popularność transporter zawdzięcza przede wszystkim niskiej cenie i parametrom, które przynajmniej teoretycznie czynią go porównywalnym z droższymi wozami zachodnimi.

Rzadko można zaglądnąć do wnętrza pojazdu wojskowego, więc tym bardziej ciekawe są zdjęcia przedziału desantu ukraińskiego transportera BTR-4. Po lewej stronie widoczny jest fotel działonowego i pulpit sterowania bezzałogową wieżą Szkwał, po prawej tunel łączący przedział desantu z przedziałem kierowcy i dowódcy / Zdjęcia: Paweł K. Malicki

Prezentowany w Paryżu wóz pokazano ze zdalnie sterowaną wieżą Szkwał uzbrojoną w 30-mm armatę automatyczną ZTM-1 (zaawansowany odpowiednik rosyjskiej armaty 2A72, przyjęty do uzbrojenia armii ukraińskiej pod koniec marca 2012), sprzężony z nią 7,62-mm czołgowy karabin maszynowy KT-7,62 i przeciwpancerne pociski kierowane. Napęd zapewnia 500-konny silnik wysokoprężny 3TD. Masa wozu w typowej konfiguracji to 17,5 tony.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.