Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kaveri anulowany?

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 18 czerwca 2012

Według nieoficjalnych doniesień, indyjski resort obrony zdecydował o zakończeniu programu rozwoju rodzimego silnika odrzutowego GTRE GTX-35VS Kaveri dla myśliwców Tejas.

Jeden z prototypów Kaveri. Jednostka ma masę 1235 kg, a ciąg z dopalaczem wynosi ok. 82 kN. Przekroczenie masy (szacowano, że zamknie się ona w przedziale 950-1100 kg), a także problemy m.in. z turbiną i systemem kontroli, były podstawowymi przyczynami opóźnień programu / Zdjęcie: Jagan Pillariseti

Kaveri jest rozwijany od połowy lat 1980. przez Gas Turbine Research Establishment (GTRE), część agencji badań wojskowych DRDO. Celem programu było opracowanie własnego silnika dla rodzimego, lekkiego myśliwca HAL Tejas. Okazało się jednak, że o ile samolot - wyposażony w amerykańskie jednostki napędowe GE-F-404IN20 - jest już dostarczany indyjskim wojskom lotniczym (zobacz: Wstępna gotowość Tejasów), silnik ciągle nie jest gotowy do produkcji.

Do tej pory, kosztem ok. 700 mln USD, udało się stworzyć 9 prototypów i 4 niepełne egz. do testów wytrzymałościowych. Rozpoczęto także próby w locie, na pokładzie eksperymentalnej maszyny transportowej Ił-76. Osiągnięty ciąg - maksymalnie 82 kN - wystarczający dwie dekady temu, jest uznawany przez potencjalnego użytkownika za zbyt mały. Wojska lotnicze chcą obecnie jednostki napędowej o ciągu 90-95 kN.

Sytuacja ta spowodowała, że już w 2008 zdecydowano się wyłączyć program rozwoju Kaveri z prac nad myśliwcami, a w dwa lata później wybrać silniki GE F-414 jako napęd drugiej, głęboko zmodernizowanej partii seryjnych samolotów (zobacz: Amerykańskie silniki Tejasów).

Według niepotwierdzonych informacji, resort obrony całkowicie zrezygnował z wyposażania lekkich myśliwców w rodzime silniki. W oficjalnych oświadczeniach mówi się jedynie o nie spełnianiu wymogów wojsk lotniczych. Nie oznacza to końca aktywności GTRE. Nadal aktualne są plany dopracowania silnika w oparciu o pomoc francuskiej Snemca, szczególnie pod kątem wykorzystania w bezzałogowcach. Na razie jednak, mimo 3-letnich negocjacji, nie zawarto żadnego porozumienia w sprawie zakresu tej współpracy. Producent rozpoczął także dwa samodzielne programy rozwoju mocniejszych silników, opartych o dotychczas zebrane doświadczenia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.