Według danych stowarzyszenia GAMA, ok. 75 najważniejszych producentów lotnictwa ogólnego zanotowało w pierwszej połowie 2012 wzrost sprzedaży samolotów i wielkości obrotów, odpowiednio o niemal 6 i ponad 13%.
Do amerykańskiego stowarzyszenia należy obecnie ok. 75 producentów, o ponad 10 więcej niż kilka lat temu. Mimo, że grupa ta nie obejmuje wszystkich wytwórców, szczególnie ultralightów z Europy, jest reprezentatywna dla całej branży. Porównywanie prezentowanych danych o produkcji i osiągniętych obrotach, daje więc możliwość określenia kondycji lotnictwa ogólnego.
Ostatnie zestawienie obejmuje okres pierwszych 6 miesięcy bieżącego roku. Po raz pierwszy od kilku lat branża zanotowała istotny rozwój. W porównaniu do półrocza 2011, liczba dostarczonych klientom samolotów zwiększyła się o 5,9%, z 867 do 918, a obroty z 7,2 do 8,2 mld USD, a więc aż o 13,2%. To doskonałe informacje dla zakładów, które w wyniku kryzysu musiały zmniejszyć produkcję o połowę (Lotnictwo ogólne -jeszcze gorzej…, 2010-11-17).
Dobre wyniki to przede wszystkim skutek wzrostu liczby dostarczonych samolotów biznesowych: z 260 do 294. Daje to zwiększenie tej wartości o 13,1%, co w zasadzie odpowiada wzrostowi obrotów całej branży i odpowiada na pytanie o źródło pozytywnych rezultatów finansowych pierwszego półrocza.
Dane stowarzyszenia GAMA wskazują także na zwiększenie produkcji samolotów turbośmigłowych o ponad 10% (z 220 do 243). Najmniejszych statków powietrznych z silnikami tłokowymi dostarczono natomiast 381, w porównaniu do 387 rok wcześniej.
Na odpowiedź na pytanie, czy zaprezentowane wyniki są potwierdzeniem wcześniejszych przewidywań o powolnej poprawie sytuacji branży, trzeba będzie poczekać przynajmniej do opublikowania danych za miesiące letnie, kiedy odbieranych jest najwięcej samolotów lotnictwa ogólnego.