Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Błędne mapy na USS Guardian

Marynarka wojenna, 21 stycznia 2013

Nie powiodły się dotychczasowe próby wydostania trałowca USS Guardian (MCM 5), który w czwartek utknął na rafie koralowej na morzu Sulu. Przyczyną incydentu mogły być błędy cyfrowej mapy akwenu.

Do tej pory nie doszło do wycieku przewożonego przez USS Guardian (MCM 5) paliwa. Według władz Filipin, dokładne oszacowanie strat środowiskowych powstałych w wyniku zdarzenia będzie możliwe dopiero po wydostaniu amerykańskiego trałowca z obecnego położenia. Park narodowy Tubbataha Reef National Marine Park, na terenie którego znajduje się rafa, wpisany jest na oenzetowską listę światowego dziedzictwa UNESCO / Zdjęcie: gCaptain

Już 5. dzień amerykański trałowiec typu Avenger, USS Guardian (MCM 5) pozostaje unieruchomiony po tym, jak omyłkowo wpłynął na rafę koralową na wodach Morza Sulu u wybrzeży Filipin (USS Guardian na rafie, 2013-01-18). Okręt nie jest uszkodzony, jednak w trosce o bezpieczeństwo marynarzy, od piątku pozostaje bez załogi. W chwili zdarzenia jednostka płynęła z jednego z filipińskich portów morskich w Zatoce Subic w kierunku Indonezji.

Nad rozwiązaniem powstałego problemu pracują wspólnie przedstawiciele 7 Floty US Navy oraz marynarki wojennej i straży przybrzeżnej Filipin. Obydwie strony wysłały w rejon zdarzenia swoje jednostki nawodne. Z informacji podanych przez rzecznika prasowego filipińskiej marynarki wojennej, Manila skierowała w rejon wypadku korwetę typu Rizal, BRP Rizal (PS-74), okręt pomocniczy BRP Mangyan (AS-71) oraz okręt patrolowy typu Jose Andrada, BRP Ismael Lomibao (PG-383). Cały czas w przestrzeni powietrznej wokół USS Guardian znajdują się filipińskie samoloty patrolowe.

Tymczasem Amerykanom udało się najprawdopodobniej dojść przyczyn czwartkowego zdarzenia. Okazało się, że omyłkowemu skierowaniu trałowca na rafę winny jest błąd zawarty w cyfrowej mapie (Digital Nautical Chart), której zapisami kierował się oficer nawigacyjny USS Guardian. Mapy tego typu są standardowo wykorzystywane przez wszystkie okręty US Navy oraz Straży Przybrzeżnej USA.

Za opracowanie DNC odpowiedzialna jest Państwowa Agencja ds. Wywiadu Geoprzestrzennego (National Geospatial-Intelligence Agency). Specjalizuje się ona w dostarczaniu informacji geograficznych na potrzeby rządu, sił zbrojnych oraz służb wywiadowczych USA. NGA miała swój wkład m.in. w zaplanowanie operacji, której celem było wyeliminowanie Osamy bin Ladena w maju 2011 (Zginął Osama bin Laden , 2011-05-02).

Po zrewidowaniu zasobów elektronicznych przedstawiciele DGA przyznali, że to najprawdopodobniej błąd w mapowaniu rafy doprowadził do powstałej sytuacji. Agencja wraz z przedstawicielami marynarki wojennej USA wystosowała już odpowiednie ostrzeżenie dla pozostałych jednostek US Navy znajdujących się w pobliżu, informując o możliwości błędnego zaznaczenia położenia rafy na Morzu Sulu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.