Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kolejne opóźnienie T-X?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 24 lutego 2013

Przetarg na zakup nowych samolotów szkolnych dla USAF – T-X może ulec kolejnemu opóźnieniu ze względu na problemy budżetowe Pentagonu. Wzmacnia to pozycję obecnie używanych, starych T-38.

Zdjęcie: NASA

Lobby wspierające utrzymanie w służbie starych i bardzo drogich w eksploatacji samolotów szkolnych T-38 Talon uzyskało nowy argument. Tym razem wykorzystuje redukcje budżetu Pentagonu dla opóźnienia przetargu na samoloty, które miałyby je zastąpić. Gen. Edward Rice, dowódca Air Education and Training Command US Air Force, powiedział na Air Warfare Symposium w Orlando, że program T-X nie jest priorytetem w modernizacji wyposażenia wojsk lotniczych USA. Zapytany, czy samoloty zakupione w przetargu mogą uzyskać wstępną zdolność operacyjną do 2020, odpowiedział, że na razie o tym nie myśli. T-38 mogą posłużyć co najmniej do tego czasu dzięki przedłużaniu resursów (w 2020 będą miały średnio ponad 50 lat).

Większym problemem jest to, że T-38 nie nadają się do szkolenia pilotów wielozadaniowych myśliwców nowej generacji F-22 Raptor i F-35 Lightning II. W wypadku tych pierwszych możliwe jest jednak zastosowanie do przeszkolenia przejściowego myśliwców F-16. Kursanci wykonują na nich 8 lotów po ukończeniu kursu na T-38, zanim wykonają pierwszy lot na F-22 (Raptor nie ma wersji dwumiejscowej). W wypadku F-35 sprawa nie jest taka prosta, bo będzie ich w jednostkach znacznie więcej niż F-22. Dwumiejscowych F-16 brakuje do szkolenia pilotów, którzy mają latać na bojowych wersjach tego myśliwca. Tym bardziej nie wystarczy ich do przeszkalania pilotów F-35. Do tego właśnie najbardziej potrzebne są nowe samoloty szkolno-treningowe.

W przetargu na T-X potencjalnymi kandydatami jest kilka konstrukcji. Przede wszystkim Alenia Aermacchi/General Dynamics T-100 (wersja M-346 Master, Razem zaproponują T-100 dla USAF, 2013-01-21) i Korea Aerospace Industries/Lockheed T-50. W grę wchodzi też zmodernizowany BAE Systems/Northrop Grumman Hawk (zamerykanizowane Hawki – T-45 Goshawk, wykorzystywane do celów szkoleniowych przez US Navy i USMC, są o połowę tańsze w eksploatacji niż T-38). Z kolei Boeing oferuje zaprojektowanie nowej konstrukcji, a zaoferowanie uproszczonej wersji Gripena rozważa nieoficjalnie Saab. USAF zamierzają kupić co najmniej 350 samolotów wybranych w przetargu na T-X.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.