Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Paweł Kłosiński

20 listopada br. był feralnym dniem dla warszawskiej filii Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W końcowej fazie wykonywanego lotu szkolnego zniszczeniu uległ śmigłowiec Agusta 109 Power. Szczęśliwie, wypadek nie pociągnął za sobą ofiar w ludziach. Przebieg i przyczyny zdarzenia bada specjalnie powołana komisja.

Trasy lotów szkolnych wytyczone są w taki sposób, aby wszędzie tam, gdzie to tylko możliwe, unikać lotów nad budynkami mieszkalnymi. Odcinki odlotu i dolotu do lotniska Babice poprowadzono nad obszarami przemysłowymi stolicy. Wszyscy piloci, biorący udział w szkoleniu, przestrzegają skrupulatnie wymagań, związanych ze specyficznym budowaniem kręgu nadlotniskowego, oraz procedur podejścia i odlotu obowiązujących na lotnisku Babice / Zdjęcie: Paweł Kłosiński

A-109 był jedynym śmigłowcem SP ZOZ LPR, mogącym wykonywać loty operacyjne przez 24 godziny oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. Do dnia wypadku spędził w powietrzu 2614 godzin, z czego większość w lotach ratowniczych. Utrata tego wiropłata pozbawiła ratowników medycznych stołecznej aglomeracji i jej okolic najszybszego z możliwych rodzajów wsparcia, śmigłowca mogącego startować z lotniska EPBC. Trudności sprzętowe LPR nie pozwalają wprowadzić do dyżuru na Babicach nawet śmigłowca Mi-2. Po prostu rezerwy sprzętowe się już wyczerpały.

Mimo tak dramatycznej sytuacji rejon Warszawy nie został całkowicie pozbawiony wsparcia Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego. Rozwiązaniem chwili była możliwość wykorzystania śmigłowców z filii w Płocku, Lublinie i Kielcach. Z uwagi na wagę problemu i po analizie sytuacji bieżącej, dyrekcja LPR podjęła decyzję o czasowym zawieszeniu dyżuru śmigłowca w filii w Płocku. Stamtąd, 25 października, przyleciał do Warszawy Mi-2 SP-SXG. Stolica znajduje się w centrum województwa mazowieckiego nie tylko administracyjnie, lecz i geograficznie. Z Babic wykonywanych jest znacznie więcej lotów ŚSRM niż w Płocku (średnio o 2/3). Mimo to pacjenci z okolic Płocka mogą cały czas liczyć na ratunek załóg z Warszawy, Bydgoszczy i Łodzi. (ciąg dalszy w numerze)


Skrzydlata Polska - 12/2009
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.