Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Marcin Sigmund

Kraków Airport im. Jana Pawła II to drugie w Polsce lotnisko po warszawskim Lotnisku Chopina i zarazem największy regionalny port lotniczy w naszym kraju. Bycie atrakcyjnym dla przewoźników lotniskiem to konieczność ciągłego rozwoju. Dlatego w najbliższym czasie Kraków Airport musi sprostać kilku wyzwaniom, by utrzymać swą pozycję.

W 2010 Balice obsłużyły 2 863 996 podróżnych, czyli o 7% (183 674 osób) więcej niż w 2009 / Zdjęcie: Marcin Sigmund

Ubiegły rok upłynął na krakowskim lotnisku pod znakiem stabilnego wzrostu liczby obsłużonych pasażerów, po spadku wywołanym globalnym kryzysem ekonomicznym. W 2010 Balice obsłużyły 2 863 996 podróżnych, czyli o 7% (183 674 osób) więcej niż w 2009. Nie zmieniła się natomiast praktycznie liczba operacji lotniczych. W 2010 wykonano ich 32 878, czyli średnio 90 dziennie, a w 2009 było ich 32 907. Trzeba jednak pamiętać, że wiele lotów zostało skasowanych z powodu chmury popiołu z islandzkiego wulkanu Eyjafjallajokull, która w okresie od 15 do około 20 kwietnia uziemiła praktycznie całą Europę.

Tradycyjnie najwięcej pasażerów przewinęło się przez krakowskie lotnisko w miesiącach letnich, czyli od lipca do września. Bardzo dobre wyniki odnotowano także w październiku 2010, który był najlepszym październikiem w historii portu. Odprawiono wówczas 272 527 pasażerów, czyli o 15% więcej niż w październiku 2009. Jedynym miesiącem, w którym zanotowano spadek liczby pasażerów w stosunku do 2009 był kwiecień, kiedy to wspomniany wybuch wulkanu na Islandii spowodował utratę około 60 tys. pasażerów.

W ubiegłym roku Kraków miał regularne połączenia z 53 portami w 44 miastach w 18 krajach. Pasażerowie najczęściej wybierali loty do Wielkiej Brytanii. Najpopularniejszymi kierunkami były Londyn i Dublin. Spośród uruchomionych w ubiegłym roku destynacji, największą popularnością cieszyło się Alicante, zaś wśród czarterów - Hurghada.

Podobnie jak w 2009, najwięcej pasażerów w Balicach przewiozły niskokosztowe linie lotnicze. Z ich usług skorzystało 61,4% pasażerów. Przewoźnicy tradycyjni przewieźli 30,4%, zaś czartery obsłużyły 7,6% podróżnych. W 2010 na krakowskim lotnisku operowało 15 przewoźników, w tym 9 tradycyjnych i 6 niskokosztowych. Najwięcej pasażerów przewiózł Ryanair. Z usług tego przewoźnika skorzystało 1 002 346 osób, czyli ponad 1/3 wszystkich podróżnych odprawionych w Kraków Airport. Spośród przewoźników tradycyjnych najwięcej podróżnych obsłużyły PLL LOT, które przewiozły 361 709 pasażerów, zaś spośród czarterów - Travel Service Airlines.

W marcu 2010 w XX edycji Medalu Europejskiego dla Usług krakowski port, już po raz drugi, zdobył nagrodę za usługi VIP. Zostały one zarekomendowane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Business Centre Club oraz jedną z najważniejszych dla przedsiębiorców instytucji w Unii Europejskiej - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny. W ramach usługi VIP zapewniana jest kompleksowa koordynacja odprawy bagażowej, paszportowej, celnej oraz osobny transport do i z samolotu. Istnieje także możliwość korzystania z wydzielonego parkingu usytuowanego w pobliżu salonu VIP, zaś personel jest przeszkolony w zakresie protokołu dyplomatycznego oraz zapewnia fachową asystę. Zmodernizowany w 2010 salon VIP umożliwia zorganizowanie spotkań biznesowych i podejmowanie ważnych gości w nowocześnie wyposażonym, zapewniającym dyskrecję i komfortowym wnętrzu.

W maju 2010 na krakowskim lotnisku rozpoczął działalność drugi dostawca usług handlingowych - LOT Services. Kraków Airport stał się więc pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce, które daje przewoźnikom możliwość wyboru firmy handlingowej. Takie konkurencyjne warunki mają na celu poprawę sytuacji przewoźników, dla których obsługa handlingowa stanowi znacząca część kosztów, ponoszonych przez linie obsługujące dane połączenie.

W sierpniu 2010 wyłoniono wykonawcę opracowania nowego masterplanu Kraków Airport oraz wykonania jednej aktualizacji przed upływem 4 lat, licząc od daty wykonania opracowania. Plan generalny sporz¹dzi konsorcjum firm CIDG Crowley Infrastructure Development Group Sp. z o.o. oraz Landrum & Brown Worldwide Services Inc.

Nowy masterplan ma być gotowy w połowie 2011 i ma zawierać m.in. decyzję, co do ewentualnego wydłużenia drogi startowej, lub budowy drugiej. Jednym z jego elementów będzie wskazanie do nabycia terenów niezbędnych do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania portu. Ma w nim zostać określona również lokalizacja i wielkość nowego hangaru. Jego budowa miałaby się zakończyć do połowy 2014. Obiekt ten będzie stanowić ważny argument w walce o przewoźnika, który w Krakowie utworzyłby swoją bazę. Władze Kraków Airport chcą, by bazował tu przynajmniej jeden przewoźnik tradycyjny i jedna linia niskokosztowa.


Skrzydlata Polska - 05/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.