Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Tomislav Mesaric

Airshow China jest największą imprezą lotniczą w Chinach. Wystawa, odbywająca się co dwa lata w Zhuhai w prowincji Guangdong, jest jedyną na świecie, która pozwala wyczuć puls chińskiego przemysłu lotniczego. W dniach 13–18 listopada ub.r. zaprezentowano wiele technologii pokazujących wyraźnie, że Chiny są w stanie rozwijać konkurencyjne konstrukcje samolotów bojowych i są gotowe walczyć o rynki zbytu w państwach Trzeciego Świata.

Jedna z premier na Airshow China w Zhuhai – śmigłowiec bojowy WZ-19, opracowany przez Harbin Aircraft Manufacturing Corporation (HAMC), wyglądem przypomina Eurocoptera Dauphina, którego ten sam producent wytwarza w oparciu o zakupioną licencję / Zdjęcie: Peng Chen

Dla każdego zainteresowanego lotnictwem wojskowym pokazy zaczynały się 40-minutowym programem zespołu akrobacyjnego chińskich wojsk lotniczych 1. Sierpnia, latającego chińskimi samolotami bojowymi IV generacji J-10. Pokaz występujących gościnnie Su-27 z zespołu Russkije Witiazi jeszcze bardziej podnosił poziom adrenaliny. Jednak najbardziej emocjonującymi punktami pokazu były – niezapowiedziane wcześniej – prezentacje w powietrzu dwóch śmigłowców bojowych WZ-10 i WZ-19.

WZ-10 jest jednym z trzech najlepszych śmigłowców bojowych na świecie. Uważamy, że ma wielki potencjał, jednak decyzja o tym, czy będziemy go oferować na rynkach światowych, leży w rękach naszych przywódców państwowych – mówi Wu Ximing, główny konstruktor Changhe Aircraft Industries Corporation (CAIC).

Wszystkie czujniki instalacji bojowych śmigłowca wpisano w obrys kadłuba i belki ogonowej. Konstruktorzy chcieli uzyskać możliwie jak najniższy poziom odbicia fal radarowych. Zgodnie z obowiązującymi trendami, dwa silniki WZ-9 (Wu Zhou-9) o mocy 100 kW, opracowane przez 602. Instytut Badawczy przy współpracy specjalistów z Rosji i Ukrainy, napędzające śmigłowiec, odsunięto od siebie możliwie jak najdalej, aby po ewentualnym uszkodzeniu jednego z nich, np. wskutek ostrzału, jego części nie uszkodziły drugiego.

Rozmieszczenie i różnorodność czujników zamontowanych na końcówkach belek uzbrojenia, nosie kadłuba i na ogonie, zapewniają wszechstronność systemu samoobrony śmigłowca. Konstrukcja została wyposażona w zintegrowany układ walki elektronicznej, zbierający informacje o opromieniowaniu wiązką radarową lub laserem. System automatycznie identyfikuje zagrożenia i podejmuje stosowne działania chroniące śmigłowiec. Również pilot może ręcznie uruchamiać układy zakłócające śmigłowca, jeżeli uzna to za stosowne. Wyrzutnie pułapek termicznych umieszczono pod kadłubem, wzdłuż osi strumienia gazów wylotowych z silników. Ma to zwiększyć ich skuteczność w zakłócaniu głowic naprowadzających pocisków przeciwlotniczych wystrzeliwanych z ziemi.


Skrzydlata Polska - 02/2013
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.