Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Udany test X-51

Lotnictwo wojskowe, 04 maja 2013

Wczoraj USAF i Boeing poinformowały o udanym teście hiperdźwiękowego demonstratora technologii X-51A WaveRider. Nad Pacyfikiem osiągnął on prędkość Ma5,1 (6100 km/h).X-51A przed startem spod bombowca B-52 / Zdjęcie: Bobbi Zapka – USAF

Według informacji udostępnionej przez US Air Force i Boeinga, test wartego 300 mln USD X-51A przeprowadzono 1 maja. Eksperymentalna rakieta została wystrzelona z bombowca B-52H, który wystartował z Edwards AFB w Kalifornii. Start demonstratora nastąpił nad Point Mugu Naval Air Warfare Center Sea Range  o 10:55 na wysokości 15200 m. Z pomocą przyspieszacza X-51A wzniósł się na 18200 m, osiągając prędkość Ma4,8. W czasie lotu, który trwał 6 minut, osiągnął prędkość Ma5,1 (ok. 6100 km/h). W czasie testu przebył 426 km, po czym został zniszczony. Samodzielny lot hiperdźwiękowy trwał trzy i pół minuty. Był to najdłuższy lot hiperdźwiękowego obiektu sterowanego w historii.

Wizja X-51A w locie z prędkością hiperdźwiękowa / Rysunek: Boeing

Próba z 1 maja była czwartą w dziejach X-51A WaveRider. Z poprzednich tylko pierwsza, w 2010 była prawie udana (Udany test X-51A, 2010-05-28). W ciągu 3 minut pojazd osiągnął prędkość Ma5, po czym utracono nad nim kontrolę. Kolejne testy, z 2011 i 2012 okazały się całkowicie nieudane. W pierwszym przypadku nie włączył się przyspieszacz (Nieudany test X-51A, 2011-06-21), a drugim silnik główny (Nieudany test X-51A, 2012-08-16).

Program X-51A jest realizowany przez AFRL (Air Force Research Laboratory) i DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) z udziałem partnerów przemysłowych – Boeinga i Pratt & Whitney Rocketdyne. Według ogłoszonego wcześniej harmonogramu, czwarta próba X-51A była ostatnia. Źródła w USAF podają, że na razie nie ma planów dalszych testów. Badania obiektów hiperdźwiękowych będą jednak kontynuowane.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.