Saab poinformował o zakończeniu kolejnego etapu testów bezzałogowego śmigłowca Skeldar V-200.
Próby realizowane były w ostatnim czasie na terenie USA i Szwecji. Konstrukcja była testowana podczas lotów nad lądem i morzem. Próby zbiegły się w czasie z lotami pokazowymi Skeldara dla potencjalnych odbiorców.
Przeprowadzona seria prób Skeldara zakładała jego użycie za dnia i w nocy, a także w różnych warunkach atmosferycznych. Testowane było również: funkcjonowanie pokładowych optoelektronicznych urządzeń obserwacji pola walki, zmiana podporządkowania operacyjnego różnym polowym centrom kierowania i dowodzenia podczas lotów dalekodystansowych, działanie zespołu napędowego – silnika na paliwo ciężkie, zdolność do wykonania precyzyjnego lądowania i zdolność śledzenia celu (osłanianego konwoju).
Oceniano też zdolność wiropłata do autonomicznego operowania na polu walki, zwłaszcza w sytuacji nagłej utraty łączności z centrum kierowania. Może to mieć duże znaczenie z punktu widzenia potencjalnych odbiorców, zwłaszcza w przypadku użycia Skeldara w warunkach rzeczywistego pola walki, charakteryzującego się występowaniem trudnych do przewidzenia czynników sytuacyjnych.
Konstrukcja Saaba opracowana została z myślą o jej różnorodnym zastosowaniu (Nowy Skeldar, 2008-03-19). Śmigłowiec może operować zarówno podczas misji wojskowych (w wersji lądowej i morskie) jak i rynek cywilnych, np. przy zabezpieczaniu imprez masowych, czy ocenie zniszczeń, wsparciu misji poszukiwawczo-ratowniczych, obserwacji, śledzeniu pojazdów i jednostek morskich, wykonywaniu zdjęć lotniczych i patrolowaniu przestrzeni powietrznej. .
Standardowy zestaw składa się z 2 śmigłowców oraz mobilnego centrum kierowania lotami. Do jego nadzorowania wystarczy 2 ludzi.
Podobne rozwiązanie, Camcopter S-100, zostało opracowane przez austriacką Schiebel Elektronische Gerate GmbH (IDEX: Integracja I-Master z S-100, 2013-02-22).