Hiszpańskie przedsiębiorstwo stoczniowe Navantia poinformowało o zwodowaniu pierwszej barki desantowej LCM-1E, budowanej z przeznaczeniem do przenoszenia przez australijskie desantowce typu Canberra.
LCM-1E budowane są przez Navantię na mocy porozumienia zawartego z australijskimi władzami pod koniec 2011. Barki powstają w ramach zlecenia dodatkowego, towarzyszącego umowie z 2007 o budowie przez Hiszpanów 2 okrętów desantowych dla marynarki wojennej Australii (RAN) (Australia podpisała kontrakt na dostawy okrętów amfibijnych, 2007-10-09), przyszłych: HMAS Adelaide (LHD 01) i HMAS Canberra (LHD 02) (Wodowanie Canberry, 2011-02-21, Wodowanie Adelajdy, 2012-07-05).
W ramach realizacji porozumienia z 2007, Hiszpanie byli odpowiedzialni przede wszystkim za budowę kadłubów okrętów oraz ich częściowe wyposażenie. Umowa zawiera wymóg przekazania niektórych prac wykończeniowych, w tym tych związanych z instalacją elementów nadbudówki oraz integracją systemów pokładowych, przedsiębiorstwom w Australii. Odpowiadają za nie zakłady BAE Systems, zlokalizowane w Williamstown na południowym wschodzie kraju.
Budowane dla Canberry LCM-1E mają mieć niemal bliźniaczą konstrukcję w porównaniu do barek przenoszonych przez hiszpański okręt desantowy Juan Carlos I (L 61). Co ciekawe, pod względem konstrukcyjnym australijskie desantowce zbliżone są do wspomnianej jednostki.
Według planów hiszpańskiego przedsiębiorstwa, pierwsze 4 LCM-1E zostaną przekazane odbiorcy w 2014, a więc w tym samym czasie, kiedy na stan RAN ma wejść HMAS Canberra. Pozostałe będą docierać do Australii systematycznie w kolejnych latach. Australijskie barki będą wyposażone m.in. w system zarządzania walką opracowany i zainstalowany przez izraelski Elbit Systems (System zarządzania walką dla LCM-1E, 2012-10-03).