Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ka-32 w akcji ratowniczej na Antarktydzie

Lotnictwo cywilne, 04 stycznia 2014

Rosyjski śmigłowiec z chińskiego lodołamacza wziął udział w akcji ewakuacji pasażerów statku Akademik Szokalskij. W 5 lotach przewiózł 52 ludzi, a w 2 kolejnych ich bagaże.

Ka-32 A11WS Xueying  B-7817 na prowizorycznym lądowisku przy rosyjskim statku Akademik Szokalskij uwięzionym w lotach Antarktydy / Zdjęcie: Chris Turney

Rosyjski statek badawczy Akademik Szokalskij, który wypłynął z Nowej Zelandii 28 listopada 2013 z grupą naukowców i turystów na pokładzie, utknął w lodach Antarktydy 24 grudnia. Znajdował się wówczas ok. 1,5 tys. Mm od wybrzeży Australii. Na pomoc pospieszył chiński lodołamacz Xuelong, który 6 listopada wypłynął z Szanghaju z ekspedycją naukową. Jednak nie zdołał on przebiś się przez lody i dotrzeć do rosyjskiego statku. W tej sytuacji do akcji włączono śmigłowiec pokładowy Ka-32A11WS, nazywany w ChRL Xueying (Śnieżny Orzeł).

Loty śmigłowca odbyły się 2 stycznia. W 5 lotach przewiózł on na pokład Xuelong 52 ludzi, w grupach do 12 osób. W 2 kolejnych lotach bagaże ewakuowanych zostały przewiezione na pokład większego australijskiego lodołamacza Aurora Australis, odległego od chińskiej jednostki o 2,5 Mm. Akcja, której sprzyjała poprawa pogody (Ka-32 może latać przy wietrze do 10 m/s), trwała 4,5 godziny. W akcji brało udział 6 lotników, którzy latali w dwuosobowych zespołach. Później na pokład Aurora Australis trafili sami ewakuowani.

Na statku Akademik Szokalskij pozostała stała załoga. W jej skład wchodzi 22 marynarzy. Są oni przygotowani na przebywanie na pokładzie statku do czasu uwolnienia z lodów. Mają dostatecznie dużo żywności i paliwa.

Do pozbawionej lodu wody australijski lodołamacz miał 10 Mm. Ewakuowani pasażerowie statku Akademik Szokalskij płyną teraz na Tasmanię. Mają tam dotrzeć w połowie stycznia.

Ka-32A11WS to śmigłowiec z wirnikami przeciwbieżnymi, zbudowany na bazie morskiego Ka-27PS. Jego udźwig wynosi 5 t (Przeciwpożarowy Ka-32 z Fire Attack, 2013-12-03, Pożarniczy Ka-32A11WS dla Białorusi, 2013-10-24). Jest montowany seryjnie w ChRL. Pierwszy, właśnie ten, który uczestniczył w akcji na Antarktydzie, został dostarczony 8 października 2013. Operatorem śmigłowca jest rosyjsko-chińska Offshore Helicopter General Aviation Co.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra