Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ka-32 w akcji ratowniczej na Antarktydzie

Lotnictwo cywilne, 04 stycznia 2014

Rosyjski śmigłowiec z chińskiego lodołamacza wziął udział w akcji ewakuacji pasażerów statku Akademik Szokalskij. W 5 lotach przewiózł 52 ludzi, a w 2 kolejnych ich bagaże.

Ka-32 A11WS Xueying  B-7817 na prowizorycznym lądowisku przy rosyjskim statku Akademik Szokalskij uwięzionym w lotach Antarktydy / Zdjęcie: Chris Turney

Rosyjski statek badawczy Akademik Szokalskij, który wypłynął z Nowej Zelandii 28 listopada 2013 z grupą naukowców i turystów na pokładzie, utknął w lodach Antarktydy 24 grudnia. Znajdował się wówczas ok. 1,5 tys. Mm od wybrzeży Australii. Na pomoc pospieszył chiński lodołamacz Xuelong, który 6 listopada wypłynął z Szanghaju z ekspedycją naukową. Jednak nie zdołał on przebiś się przez lody i dotrzeć do rosyjskiego statku. W tej sytuacji do akcji włączono śmigłowiec pokładowy Ka-32A11WS, nazywany w ChRL Xueying (Śnieżny Orzeł).

Loty śmigłowca odbyły się 2 stycznia. W 5 lotach przewiózł on na pokład Xuelong 52 ludzi, w grupach do 12 osób. W 2 kolejnych lotach bagaże ewakuowanych zostały przewiezione na pokład większego australijskiego lodołamacza Aurora Australis, odległego od chińskiej jednostki o 2,5 Mm. Akcja, której sprzyjała poprawa pogody (Ka-32 może latać przy wietrze do 10 m/s), trwała 4,5 godziny. W akcji brało udział 6 lotników, którzy latali w dwuosobowych zespołach. Później na pokład Aurora Australis trafili sami ewakuowani.

Na statku Akademik Szokalskij pozostała stała załoga. W jej skład wchodzi 22 marynarzy. Są oni przygotowani na przebywanie na pokładzie statku do czasu uwolnienia z lodów. Mają dostatecznie dużo żywności i paliwa.

Do pozbawionej lodu wody australijski lodołamacz miał 10 Mm. Ewakuowani pasażerowie statku Akademik Szokalskij płyną teraz na Tasmanię. Mają tam dotrzeć w połowie stycznia.

Ka-32A11WS to śmigłowiec z wirnikami przeciwbieżnymi, zbudowany na bazie morskiego Ka-27PS. Jego udźwig wynosi 5 t (Przeciwpożarowy Ka-32 z Fire Attack, 2013-12-03, Pożarniczy Ka-32A11WS dla Białorusi, 2013-10-24). Jest montowany seryjnie w ChRL. Pierwszy, właśnie ten, który uczestniczył w akcji na Antarktydzie, został dostarczony 8 października 2013. Operatorem śmigłowca jest rosyjsko-chińska Offshore Helicopter General Aviation Co.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.