Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zmniejszenie produkcji samolotów pasażerskich?

Lotnictwo cywilne, 23 czerwca 2008

Według analityków zajmujących się sytuacją linii lotniczych, w najbliższych latach przewoźnicy mogą anulować nawet 25-30% zamówień na nowe samoloty pasażerskie. Powodem są wysokie ceny paliw.

Po kryzysie z pierwszej połowy obecnej dekady, najwięksi producenci samolotów pasażerskich zanotowali skokowy wzrost zamówień na nowe maszyny. Tylko w ubiegłym roku Boeing i Airbus podpisały umowy na ponad 2800 samolotów, przy produkcji niecałych 900 egz. (zobacz: A jednak Boeing, chociaż…). Pojawiły się w związku z tym spekulacje, czy producenci będą w stanie sprostać tak dużemu popytowi. Potęgowały je doniesienia o problemach z wprowadzaniem nowych modeli, np. A380 czy B787. Doszło do tego, że przedstawiciele obu koncernów nieoficjalnie przyznawali, że może dojść do sporych opóźnień w terminach dostaw.

Obecnie jednak o wiele bardziej poważnym zagrożeniem dla planów producentów okazują się być wzrastające ceny paliw. Przy utrzymaniu się obecnych tendencji, niemal pewnym jest ograniczenie działalności przez wiele linii, cześć z nich może nawet ogłosić upadłość (zobacz np.: Lotnictwo na minusie, Amerykańscy przewoźnicy tną koszty). Ma to wpływ na ich zdolność do zakupu zamówionych już samolotów.

Według analityków rynku doprowadzi to do wycofania się z ok. 25-30% zamówień. Na razie nie powinno to się odbić na kondycji obu producentów, mają i tak więcej zamówień, niż zdolności produkcyjnych. Nie można jednak wykluczyć dalszego wzrostu cen, to zaś doprowadzi do zapaści cały sektor lotniczy, w tym również Boeinga i Airbusa.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.